יום שני, 28 באוקטובר 2019

תעמולת השקר והמניפולציות של מתנגדי החיסונים - ראובן נוה

 

מזמן לא כתבתי כלום על מתנגדי חיסונים אז כדי שלא ירגישו מקופחים הנה משהו ארוך ומעוצבן.

למי שלא שמע, בשבוע שעבר ארגון הבריאות העולמי יצא בבשורה משמחת מאוד שמתוך שלושת זני הפוליו, זן 3 הוכרז כמוכחד (זן 2 כבר הוכחד לפני כמה שנים) מה שמותיר אותנו עם זן 1 בלבד וגם הוא בדרך להיעלם כמו קודמיו. זו בסה"כ בשורה משמחת ביותר אבל כאמור באתי לדבר על מתנגדי החיסונים ולא על מחלות מודברות. בשוטטותי ברשת ובתגובה לאזכור הידיעה המשמחת הנ"ל, תועמלן התנגדות לחיסונים אנונימי כלשהו ציין את העובדה שבכלל אין קשר בין החיסונים להדברת הפוליו ולמעשה החיסונים רק גרמו ליותר מקרי שיתוק, וכראיה הביא את התמונה המצורפת. בתמונה רואים (כפי שהכותרת מציינת), את מקרי הפוליו וה-AFP (acute flaccid paralysis, בעברית שיתוק רפה חד אאל"ט) מאז 1988, כשהחל המבצע הגדול להדברת הפוליו, ולכאורה אמורים ללמוד שמאז שהמבצע החל מספר המשותקים רק עלה והנה לכם.


[להבהרה: התמונה לקוחה מתוך ספר תעמולה אנטי חיסוניסטי. לאחרונה הספר הזה זכה לביקורת אוהדת מאוד בביטאון ההסתדרות הרפואית והעורך הראשי של הביטאון, פרופ' שיינפלד, צוטט כאומר "לא התרשמתי שהספר מכיל שטויות"]

הבעיה הבסיסית עם התמונה הזו היא שהייתי מצפה גם מהססן החיסונים הנאיבי ביותר להרים כמה גבות מול הטענה. נניח שאכן אין קשר בין החיסון למחלה. אז למה בכל זאת המחלה יורדת דרמטית מ-1988 עד 1995 (בהערת אגב, כאן מדובר על מקרים מדווחים, המספרים המוערכים מצביעים על ירידה דרמטית הרבה יותר אבל נעזוב את זה) ואין עליה במקביל במקרי השיתוק הרפה החד? ואיך פתאום בבת אחת מקרי ה-AFP שהיו אפס עגול עד שנת 1995 מתחילים לקפוץ? מה קרה בדיוק עם החיסון ב1995 שגורם לכך? ואם החיסונים גורמים לעליה, למה פתאום בסביבות שנת 2010 היא נעצרת והמספר מתחיל להיות קבוע?

הסברים "הגיוניים" מצד מתנגדי החיסונים עשויים להיות שהחיסון הוא הגורם למקרי השיתוק הללו ואז לא ברור לי בכלל מה קרה בין 1988 ו1995 ולמה אז לא היו מקרים כאלה, מה גם ששאר הנתונים לא מסתדרים במיוחד, או שהממסד המרושע החליט לספר לעולם שאין יותר פוליו ובמקום זה לכל מקרי השיתוק התחיל לקרוא AFP וזה לא מסתדר לא עם הירידה בין 1988 ו-1995 ולא עם העובדה שפתאום יש הרבה יותר מקרים מאשר קודם.

אבל כמובן שאין שום סיבה או טעם לחפש היגיון בטיעונים מהסוג הזה, מפני שההסבר הוא הרבה הרבה יותר פשוט, ולמעשה כל מי שיגגל מילות מפתח רלוונטיות ימצא את התשובה. הסיבה היא שמכיוון שאחד הגורמים לשיתוק רפה חד (אבל ממש לא היחיד, בישראל למשל יש בסביבות ה-10-20 מקרים בשנה על פי הדו"חות שמשרד הבריאות מפרסם) הוא וירוס הפוליו, ארגוני הבריאות החלו לנטר באופן קפדני מקרי שיתוק רפה רך על מנת להבין האם מדובר בפוליו או בסיבה אחרת. והסיבה שמתחילים לראות גרפים רק מ-1995 היא פשוט כי אז התחילו את תהליך הניטור, כחלק ממבצע ההדברה ומספר שנים מועט אחרי שהתחיל. כל הנתונים המופיעים בגרף - העליה הפתאומית במקרים, העליה ההדרגתית עד סביבות שנת 2010 (מן הסתם הניטור לא היה מלא מכל העולם בבת אחת) ואז השמירה של מספר מקרים עולמי קבוע יחסית (כמאה אלף מקרים בשנה), כולן מוסברות באופן הגיוני ומלא על ידי ההסבר הפשוט הזה.

אבל כאמור, אין כאן צורך בניחושים - הסברים על הניטור ועל תוצאות הניטור (מספיק לגגל AFP + surveillance למשל) מופיעים בשלל מקומות ברשת, ויש אפילו אתר של ארגון הבריאות העולמי שמאפשר לשלוף את הנתונים (מאז שנת 2000) בקלות ובחתכים מדינתיים, אזוריים או עולמיים.

אז מה אפשר ללמוד מהעניין הזה? כמה מסקנות די בסיסיות:

1. כמו כמעט בכל מקרי תעמולת ההתנגדות לחיסונים, התעמולה הזו מביכה ברמתה ובשקריות שלה. מדובר באמת בגרף ששילוב של היגיון פשוט וקצת חיפוש בגוגל מספק לו הסבר מלא ולא נדרש להיות איש מקצוע כדי לעמוד עליו (ואם צריך להזכיר, אני לא איש מקצוע). אפשר לקונן על איך בכל זאת אנשים נופלים ברשת של השטויות המביכות האלה, אבל אם לראות את חצי הכוס המלאה - באמת צריך להודות לתועמלנים הללו שהם מספקים מידע כל כך קל להפרכה ושחוסר המקצועיות של מי שיצר אותו כל כך בולטת לעין. ובעיני מי שנתפס בהונאה כל כך מגוחכת פעם אחת (כמובן שאצלם מדובר בהרבה יותר מפעם אחת) לא ראוי שיתייחסו לשום טענה שלו מכאן ואילך.

2. ואם כבר חצי הכוס המלאה - בסופו של דבר הגרף הזה מתאר את העובדה המופלאה והמדהימה שבזכות מבצע הדברת הפוליו אכן מספר המקרים המדווחים ירד מעשרות אלפים ב1988 (הכמות המוערכת היא כאמור כ350000) לכמות אפסית כבר החל מראשית העשור הקודם. רואים את זה מעולה בגרף ובכל זאת מגיעות תודות למתנגדי החיסונים שהם מפיצים את המידע החשוב הזה.

3. והדבר האחרון שהגרף מלמד זה עד כמה תעמולת ההתנגדות לחיסונים היא תעמולה פרזיטית. הפעם לא במובן של פרזיטיות בכך שמתנגדי החיסונים מסתמכים על חסינות העדר שתגן עליהם, אלא בשימוש של התעמולה בנתונים שנאספו בקפידה ומגיעים מהאויב הראשי שלהם, ארגוני הבריאות בעולם. ולא רק שארגון הבריאות העולמי אוסף ומפרסם את הנתונים הללו אלא שהוא עושה זאת מתוך מטרה לפקח ולנטר ולוודא שאכן מקרי הפוליו נעלמו, ועל הקפדנות והזהירות הזו התעמולה הארסית והשקרית הזו תופסת טרמפ מרושע. זה כמובן לא המקרה היחיד, ודוגמה דומה קיימת בדרך שבה מנוצלת מערכת הVAERS, אבל זה לפוסט אחר. בכל אופן, זה מדהים איך שהעובדה שארגוני הבריאות מפרסמים מידע נגיש לכל, מתומרנת והופכת לתעמולה נגד הביג פארמה שרק עסוקה בלשקר ולרמות ולהסתיר מאיתנו מידע.

אבל כדי לא לסיים בטון זועם, אני שוב אזכיר שכל זה לא יעזור להם. מבצע הדברת הפוליו הוא אחד ההישגים האנושיים הגדולים ביותר והוא יסתיים בסופו של דבר בהצלחה, ודור הילדים הנוכחי יזכור את הפוליו כפי שהדור שלי זוכר את האבעבועות השחורות. וכל זה על אפם ועל חמתם וחרף כל ניסיונותיהם של התועמלנים למיניהם לפגוע בתהליך.

קצת מקורות:

האתר עם מידע על מקרי ה-AFP העולמיים

מסמך עם הסבר על תהליך הניטור בהודו (שהתחיל ב-1997)

אתר עם הסבר על התהליך בקנדה (שהוכרזה כנקייה מפוליו ב-1994)


Werner Huth, Wikimedia commons


ראובן נוה (PhD, מוסיקולוגיה), הדיוט בנושאי רפואה שמשתדל תמיד להקשיב לאנשי מקצוע.

פורסם בדף הפייסבוק של המחבר, אוקטובר 2019