יום חמישי, 15 באוגוסט 2024

על אסתר לדרברג ואפקט מתילדה - אסף לוי

 

אסתר לדרברג

אפקט מתילדה הוא ההטיה הנפוצה בהכרה בתרומתו של מחקר הנעשה על ידי מדעניות כאשר עבודתן לרוב מיוחסת לעמיתיהן הגברים. דוגמא קלאסית היא רוזלינד פרנקלין (Franklin - בתמונה) שהקרדיט שלה נגזל בפענוח מבנה ה-DNA ע"י ווטסון, קריק ווילקינס. 

רוזלינד פרנקלין

אספר כאן על מישהי פחות מוכרת עם תרומה עצומה.

אסתר מרים זימר לדרברג (Zimmer Lederberg) נולדה ב-1922 למשפחה יהודית אורתודוקסית בברונקס. היא למדה בצעירותה עברית כדי להרשים את בני משפחתה בקריאת ההגדה בפסח. בקריירה האקדמית שלה היא התמחתה בגנטיקה של חיידקים וקיבלה דוקטורט ב-1950. 

היא התחתנה עם ג'ושוע לדרברג (Lederberg) שגם היה מדען מוכשר מאד והם חקרו יחד במעבדה שלו באוניברסיטת וויסקונסין ואח"כ בסטנפורד. ג'ושוע היה מדען מבריק וזכה בפרס נובל כבר בגיל 33 על גילוי דרכים בהם חיידקים מעבירים DNA אחד לשני. ההצלחה שלו והצניעות של אסתר שהיתה גם מיקרוביולוגית מבריקה האפילו על הקרדיט שהגיע גם לה על מספר גילויים חשובים: 


אסתר וג'ושוע לדרברג

1. אסתר גילתה את אחד הנגיפים הכי חשובים במדע: בקטריופאג' למבדה (Lambda - λ) שמדביק את החיידק Escherichia coli, חודר לתוך הגנום שלו ויוצא ממנו כשהחיידק בסטרס. כשהוא יוצא מהחידק הוא יכול לקחת איתו חתיכות DNA מהחיידק ולהעביר לחיידק אחר מטען גנטי.


דגם של בקטריופאג' λ


2. היא גלתה את הרעיון שחיידקים מקיימים סוג של סקס שבמהלכו הם מעבירים DNA אחד לשני. היא קראה למנגנון פקטור הפוריות של החיידקים והוא נישא על גבי הפלסמיד הראשון שהתגלה אי פעם (F plasmid). היום התהליך מוכר בתור קוניוגציה.

3. הלדרברגים ביצעו ניסוי בשיטה שהם פיתחו (replica plating) ובו הראו בצורה משכנעת שמוטציות מתרחשות באקראי. זה ניסוי מאד חשוב באבולוציה שנקרא הניסוי של הלדרברגים.


זריעת שכפול - Replica Plating

4. בסוף הקריירה שלה היא ניהלה בשנות ה-80 את מרכז הפלסמידים באוניברסיטת סטנפורד.

הלדרברגים היו נשואים 20 שנה ולאחר שהתגרשו היא נישאה מחדש בגיל 70. אסתר נפטרה בשנת 2006. במהלך הקריירה החשובה שלה מעולם לא הוצעה לה משרה עם קביעות באוניברסיטה, התייחסו אליה כאל האסיסטנטית של בעלה וכל הקרדיט הלך לג'ושוע שכבודו במקומו מונח. 


הציטוט המיוחס לאסתר לדרברג


אסתר לדרברג תרמה רבות להבנת הגנטיקה של חיידקים והיא עוד קורבן של אפקט מתילדה.

אולי מישהו בארץ ירים את הכפפה ויקרא לרחוב, מילגה, או מרכז אוניברסיטאי על שמה של אסתר לדרברג הנשכחת.

אסביר מתישהו בקרוב את הניסוי היפה של הלדרברגים.


ד"ר אסף לוי - המחלקה למחלות צמחים ומיקרוביולוגיה, הפקולטה לחקלאות, האוניברסיטה העברית


פורסם בטוויטר של המחבר - באוגוסט 2024