יום חמישי, 15 במאי 1997

האם נגיף הפוליו מעורב בסרטן? איתי בן-פורת , גליליאו 22

 

את תרכיב החיסון הראשון נגד מחלת הפוליו פיתח יונה סאלק (Salkבשנות ה־ 50 , ועד שנת 1960 חוסנו בו כ־ 98 מיליון איש בארצות־הברית ועוד מיליוני אנשים רבים ברחבי העולם. בשנת 1960נתגלה כי חלק מתרכיב החיסון זוהם בנגיף הקרוי SV40,  שמקורו בקופים, ועלה החשש כי מחוסנים נדבקו בנגיף. הדאגה מאפשרות הדבקה בנגיף גברה ב־1961, לאחר שנמצא כי הנגיף SV40 יכול לגרום להופעת גידולים סרטניים אצל אוגרים.


הנגיף SV40
Phoebus87, Wikimedia commons


בקרב רשויות הבריאות האמריקאיות עלה החשש כי האנשים שחוסנו נגד פוליו בסוף שנות ה־50 נחשפו בכך לסכנה של התפתחות גידולים סרטניים. מחקרים מקיפים שנערכו בשנים שלאחר מכן קבעו כי האנשים שחוסנו בתרכיב אינם נמצאים בסיכון גבוה ללקות בסרטן, והחששות נרגעו. אך סוגייה זו עלתה מחדש באחרונה, לאחר שכמה קבוצות מחקר זיהו את נגיף ה־SV40 בגידולים סרטניים מטיפוסים שונים. ממצאים שהצטברו באחרונה הובילו לדיון מחודש בנושא, בכינוס שנערך לפני כחודשיים במכון הלאומי לבריאות בארצות־הברית (NIH), בהשתתפות כ־ 250 חוקרים. 

מה היו הממצאים אשר הובילו לדיון המחודש בנושא ב-1992? החוקרים גרסיה (Garceaוברגסגל (Bergsagelמבוסטון מצאו כי נגיף SV40 מופיע בטיפוסים מסוימים של גידולים סרטניים במוח האדם. ממצא זה היה מעניין במיוחד לאור העובדה כי גידולי מוח מטיפוס זהה מתפתחים אצל עכברים שאליהם מחדירים את הנגיף. 

ב-1994 נמצא קשר בין הנגיף SV40 לגידולים מסוג מזותליומה, המתפתחים בדרך כלל כתוצאה משאיפת אסבסט. הנגיף נתגלה גם במזותליומות אשר לא נגרמו מאסבסט, ממצא שהצביע על הנגיף כגורם אפשרי לגידולים אלו. גם במקרה זה הייתה הקבלה לחיית מעבדה, שכן נמצא כי הנגיף SV40 גורם להתפתחות מזותליומות אצל אוגרים. ממצאים אלו וממצאים אחרים העלו מחדש את החשש כי מבין מקבלי החיסון נגד פוליו היו שנדבקו בנגיף SV40 וכי הנגיף יכול לגרום התפתחות של גידולים סרטניים מסוימים. ואולם, בכינוס הוצגו נתונים אפידמיולוגיים מעודדים: גידולים סרטניים מן הטיפוסים שהוזכרו אינם מופיעים אצל אנשים אשר קיבלו את החיסון בשכיחות גבוהה יותר מאשר אצל אנשים בני אותו גיל שלא חוסנו. על סמך נתונים אלו הגיעו המשתתפים לאותה מסקנה שאליה הגיעו לפני 30 שנה, ועל פיה האנשים שחוסנו בתרכיב אינם נמצאים בסיכון יתר לחלות בסרטן. עם זאת, טרם הוסבר מדוע הנגיף מצוי בגידולים, והאם יש לו תפקיד בגרימתם. 


פורסם ב"גליליאו" 22, מאי-יוני 1997 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה