יום רביעי, 15 בדצמבר 2010

איך שומרים על זיכרון ומצב רוח? נושמים חיידקים! - גליפ


חשבתם פעם למה ילדים קטנים בדרך כלל מאושרים? בגלל שיש מי שדואג לכל צרכיהם ואין להם דאגה בעולם? נכון, אבל מסתבר שזו לא הסיבה היחידה.


אחת הסיבות העיקריות לכך טמונה בעובדה שהם מבלים זמן רב במשחקי בוץ...
מתי פעם אחרונה ישבת בחוץ על האדמה ובנית עוגות חול? כנראה שאי שם בגיל 5 זה נגמר, וחבל מאד, כי שם - בתוך האדמה מצוי הפתרון למצבי הרוח שלך - החיידקים.

מסתבר שלהתלכלך בבוץ פירושו לשפר את מצב הרוח. מחקר משנת 2007 מאוניברסיטת בריסטול ואוניברסיטת לונדון מצא שחיידקי Mycobacterium vaccae, שהם חיידקים ידידותיים שנמצאים באדמה, מעוררים באדם גדילה של תאי מוח מסוימים שמביאה לעלייה במצב הרוח. השיפור במצב הרוח הוא הודות לכך שתאי המוח החדשים שנוצרים מפרישים סרוטונין, וסרוטונין מוגבר מקושר עם הפחתת חרדה, טיפול בדיכאון ושיפור מצב הרוח.

חיידקי Mycobacterium vaccae
Christopher Lowry, University of Colorado, Boulder.


איך בכלל גילו את זה?
איזה מדען סקרן החליט לטפל בחולי סרטן בעזרת החיידקים הללו שנמצאים באופן טבעי באדמה. באופן בלתי צפוי, החולים הללו דיווחו על עליה באיכות החיים שלהם! אז החוקר הזה, Lowry, הסיק שזה קרה בגלל שהחיידקים הפעילו במוח החולים את תאי המוח שמייצרים סרוטונין.

כאשר החוקרים הזריקו את החיידקים הללו לעכברים, העכברים התחילו להתנהג בצורה דומה לאיך שמתנהגים אחרי שנוטלים תרופות נוגדות דיכאון - יתר ערנות ופעלתנות, למשל. כשבדקו את המוחות של העכברים אכן גילו שהשיפור במצב הרוח הוא בגלל הפרשה מוגברת של סרוטונין באזורים מוחיים שאחראים על מצבי רוח.

כשמגיעים לבני אדם ולחיי היומיום - אין צורך להזריק את החיידקים הללו. מספיק שנבלה זמן מסוים בטבע, ואנו נבלע או ננשום אותם ישירות לגופינו. הבעיה המרכזית היא שבחיים המודרנים אנחנו לא מבלים מספיק זמן בחוץ, ואפילו בגני הילדים ארגז החול הוא סטרילי וכל קשר בינו לבין אימא אדמה הוא מקרי בהחלט.

זה חבל בגלל עוד סיבה מאד חשובה שהתגלתה השנה:

חיידקים עושים אותך חכם יותר!
בהתבסס על הממצא שהזכרנו, שלחיידקי Mycobacterium vaccae יש אפקט אנטי-דיכאוני, החוקרים החליטו השנה ללכת צעד אחד קדימה. הם שיערו שבגלל שסרוטונין מקושר לא רק עם שיפור מצב רוח, אלא גם עם שיפור זיכרון ולמידה, אז אולי יתברר שהחיידקים הללו גם משפרים לנו את החשיבה.
הם צדקו, והם הכריזו על כך במאי 2010 בכנס של האגודה למיקרוביולוגיה שנערך בסאן-דייגו.

החוקרות דורותי מתיו וסוזן ג'נקס הוסיפו את חיידקי האדמה הידידותיים הללו למזונם של עכברי המחקר שלהן. לאחר מכן הן בחנו את הלמידה והזיכרון של העכברים על ידי כך שהן שמו אותם בתוך מבוך ובדקו איך הם מנווטים בתוכו.

מבוך הוא שיטה ידועה לבדוק זיכרון ולמידה של עכברים. יש מבוכים בכל מיני צורות. למשל, ישנו מבוך שבנוי בצורת עיגול שמחולק לשמונה פרוזדורים שכולם מתחילים במרכזו. באחד מהם שמים לעכבר אוכל שהוא אוהב. עכבר שהזיכרון שלו תקין, יטייל בהתחלה בן הפרוזדורים אבל הוא יזכור באילו מהם הוא כבר היה ולא יחזור פעמים רבות לפרוזדור שהוא כבר גילה שהוא ריק. עכבר שהלמידה והזיכרון שלו פגומים, אף פעם לא יזכור איפה הפרוזדור הקבוע שבו יש את האוכל. במקום זה, הוא ימשיך לטייל שוב ושוב בפרוזדורים הריקים, גם אחרי חמישה ימים של ניסיונות, כי הוא לא זוכר באילו מהם הוא כבר נכנס ובאילו לא.

החוקרות מצאו שעכברים שאכלו את החיידקים הללו במזונם ניווטו במבוך פי שניים טוב יותר ומהר יותר, לעומת העכברים שאכלו אוכל רגיל נטול חיידקים. בנוסף לזה, החיידקים עזרו להפחית את המתח והחרדה שבדרך כלל נראית על ההתנהגות של עכברים כששמים אותם במבוך.

כלומר, חיידקי האדמה שיפרו זיכרון ולמידה בעכברים, בצורה מאד בולטת.

יום אחד, הפסיקו פתאום החוקרות לתת לעכברים ה"חכמים יותר" את החיידקים במזונם. הן רצו לראות מה זה יעשה לזיכרון שלהם שהשתפר. הם נתנו להם שוב אוכל רגיל והחזירו אותם לאותו מבוך שבחן את זיכרונם, ושהעכברים כבר הכירו.

הם מצאו שהעכברים הללו ביצעו לפתע את המבוך לאט יותר ממה שהם ביצעו כשהם אכלו חיידקים. אבל ה,לאט" הזה עדיין היה יותר מהיר בהשוואה לעכברי הביקורת שלא אכלו חיידקים מעולם!

ואז הן שאלו את עצמן - "מה יקרה אם נוריד להם את החיידקים מהאוכל למשך שלושה שבועות ואז נבדוק אותם שוב במבוך?"

הם מצאו שלאחר שלושה שבועות לא היה הבדל משמעותי בן הביצועים של עכברים אלו במבוך לבין ביצועי העכברים הרגילים. כלומר, ה"חוכמה" שלהם דעכה בגלל שהורידו להם את החיידקים לזמן ארוך מידי.

כלומר- החיידקים עוזרים לשיפור למידה וזיכרון אבל הם תמיד צריכים להישאר בתמונה כדי שזה ימשך לטווח ארוך. לא מספיקה חשיפה אחת לחיידקי האדמה בטבע כדי לעשות אותך חכם לתמיד!

מה זה אומר לנו?
צאו לבוץ! שחקו בחול! טיילו בטבע.

ובבתי הספר- הוציאו יותר את הילדים לחיק האדמה- זה לא סתם כדי שהם ייהנו, זה ישפר להם את המסוגלות ללמוד ולזכור את חומר הלימוד שמלווה אותם בשנת הלימודים, ובנוסף לכל- יפחית להם את החרדה והמתח שמפריעים להם בביצועים בבחינות!

המאמר מ-Neuroscience - 2007

פורסם על-ידי אנונימי - באתר תפוז. נמחק מאז. 16/12/2010 21:07:04

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה