יום שלישי, 19 בספטמבר 1995

תרכיב מוחלש חי גורם איידס בקופי רזוס וילודים

 

נגיף האיידס של קופים (SIVנחשב כמודל הטוב ביותר לנגיף האיידס של האדם (HIV). הגנום של שני הנגיפים דומה מאד ותאי המטרה שלהם במאחסן זהים - לימפוציטים (מטיפוס CD4).

גם המחלה הנגרמת על ידי SIV בקופים מסוג רזוס דומה לאיידס באדם.  כשמדביקים קופי רזוס בוגרים ב-SIV חסר גן מסוים (nef), הנגיף מתרבה באיטיות, ובמעקב של שלוש שנים לא התפתחה תסמונת איידס.

File:Rhesus Macaque Macaca mulatta by Dr. Raju Kasambe DSCN3402 (13).jpg
קופי רזוס במומבאי, הודו
צילום: Dr. Raju Kasambe, Wikimedia Commons

תוצר גן זה הינו חלבון מזורחן בגודל של 34000 דלתון, הפוגע בביטוי אנטיגן השטח בתאי CD4 אך אינו דרוש להתרבות הנגיף בתאי T במבחנה. יתר על כן, הקופים המוזרקים בנגיף החסר, הוגנו בפני הדבקה חוזרת בנגיף אלים. מאחר שכך, הוצע שנגיף חסר כזה, יהווה תרכיב חי מוחלש למניעת איידס באדם.

מאחר ואחת מדרכי ההדבקה הנפוצות כיום, היא העברה בלידה מאם חולה לוולד, חשבו ט׳ באבא (Baba) וחבריו לבדוק את יעילות זן זה בקופי רזוס נילודים תואר ב-Science 267: 1820, 1995). החוקרים בצעו נתוחים קיסריים בשלוש קופות רזוס ונתנו את הזן החסר לנילודים דרך הפה, תוך שעה מהלידה. תוך שבועיים נמצאה בדם הנילודים רמה גבוהה קבועה של נגיף, וכמו כן נצפתה אנמיה המוליטית, תרומבוציטופניה וירידה משמעותית בתאי CD4. באחד הקופים התפתחה תסמונת  איידס והשניים האחרים עדיין במעקב. לא נמצאו בקופים רצפי נגיף של זן הבר, כלומר הנגיף החסר הוא שגרם לתסמונת. החוקרים מסיקים שהגן nef וגן נוסף vpr שאף הוא חסר בזן הנבדק, אינם קובעים את האלימות בנילודים, אלא כנראה משפיעים על מידת ההכפלה של הנגיף בסוגי תאים מסוימים.

בקופים בוגרים הנגיף מתרבה מתחת לערך סף מסוים ואינו גורם מחלה. לעומת זאת בנילודים ההתרבות היא (כנראה) בתאים אחרים, עולה מעל ערך הסף, ומביאה לביטוי מלא של אלימות הנגיף. על סמך ממצאים אלה מזהירים החוקרים מפני שימוש בנגיפים חסרי גן nef כתרכיבים חיים, ומציעים לבדוק את בטיחות תרכיבים אחרים לאיידס בקופים נילודים.


פורסם ב"סינתזיס" 10, ספטמבר 1995.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה