יום רביעי, 13 בספטמבר 1995

התחממות כדור הארץ והתפשטות מחלות זיהומיות

 

תופעת התחממות כדור הארץ הנגרמת על ידי פליטת ״גזי החממה״ מתהליכים תעשייתיים, שנויה במחלוקת זה, מספר שנים. רוב התומכים באמיתות התופעה מתיחסים לתוצאות ההרסניות שהיא עלולה לגרום, כגון עליית מפלס האוקיאנוסים, הצפות אזורים נמוכים, נדידת קו הצמחיה צפונה ועוד. 

הערכות השפעת התופעה על בריאות האדם אף הן לא מעודדות. התחזיות מנבאות עליה של מאות אחוזים במספר מקרי המוות עקב גלי חום בערים. למשל עליה של 4-2 מעלות עלולה להגדיל את מספר מקרי המות בקיץ בניו יורק, מ-320 ל-880, בלוס אנג׳לס מ-84 ל-248, ובקהיר מ-281 ל-2511!

אך להתחממות יכולה להיות השפעה גם על תפוצת המחלות הזיהומיות. התפרצות מחלת החולירע ב-1991 ב-19 מדינות באמריקה הלטינית מיוחסת לתופעת ה-El-nino, שאף היא מופיעה בתכיפות יתר עקב התחממות כדור הארץ.

גם התפרצות מחלת האנטא בארה״ב ב-1993 (״מחלת ארבע הפינות״)שמקורה במכרסם עכבר הצבי נושא הנגיף, ניתנת להסבר על ידי שגשוג אוכלוסית המכרסם עקב שינוי אקלימי שהגביר את המשקעים ופתח לפני העכבר מקור מזון עשיר.

אפידמיולוגים צופים שהסובלים ממכת החום יהיו שוב תושבי הארצות המתפתחות. שתהיה התפשטות של מחלות זיהומיות, בעיקר אלה המועברות על ידי חרקים, שינועו עם הטמפרטורה צפונה ודרומה מקו המשווה. מדובר במחלות כמו קדחת, בילהרציה, מחלת השינה, קדחת דנגי וקדחת צהובה. מחלות אלה פוגעות כיום בלמעלה מ-600 מיליון איש, מהם מתים כ-2 מיליון לשנה (ראו טבלה). המומחים טוענים שההתחממות תוסיף למספר זה מאות אלפי מקרי מוות לשנה, כאשר למקרי הקדחת בלבד יתווספו 80-50 מיליון לשנה.


תוכניות מניעה לאבטחת בריאות הצבור עשויות למתן תוצאות חריפות אלה. המומחים מציעים לפתח תכניות מעקב אחר התפשטות החרקים הנושאים ואחר מקרי המחלה בארצות הגובלות באזורים המועדים לפורענות.

סקרים כאלה עשויים לחזות את התפשטות הצפויה של המחלות הזיהומיות, להתריע ולעזור בבלימתן.


פורסם ב"סינתזיס" 10, ספטמבר 1995.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה