יום שישי, 29 בינואר 1999

זן חדש של נגיף האיידס - איתן ישראלי


צוותי חוקרים מצרפת, קמרון וגבון, זיהו זן נוסף של HIV. הזן בודד מאישה בקמרון שנפטרה מאיידס ב־ 1995, והוא שונה דיו מזנים מוכרים, עד כדי שיחמוק ממבחני האיידס שבשימוש. הזן, שהינו נדיר ומקומי כנראה, עשוי לספק מידע על מקור הנגיף כולל הצבעה על המקום והזמן בו ״קפצו׳׳ זנים שונים מקוף לאדם.

תאור סכימתי של נגיף האיידס (HIV)
Los Alamos National Laboratory

1־HIV מסווג לשתי קבוצות ראשיות, הנחלקות לתת קבוצות על בסיס פיזורן הגיאוגרפי. הזן החדש שנקרא YBF30 כנראה משתייך לקבוצה נוספת שלישית. הזן זוהה ע״י קבוצה בראשות פרנסואה סימון מבית החולים בפריס.

בשנים 95־1994 החוקרים בצעו מחקר על שונות הנגיף בקמרון, הם זיהו זן שלא הגיב במבחנים לקבוצה N ולקבוצה O. לעומת זאת הגיב הזן במבחן לזן איידס מקופים שבודד משימפנזה בגבון. כשפוענח הרצף הגנטי של הזן, הוכח אכן שאינו משתייך לקבוצות הידועות והוצע לסווגו לקבוצה חדשה N. מקטעים מסוימים בגנום הצביעו על קרבה לנגיף השימפנזים, ואחרים הציבו אותו בין נגיפי השימפנזים לקבוצה M.

החוקרים מציעים שהדמיון בין SIV לזן החדש מצביע על העברת הנגיף מקופים לבני אדם.

חוקרים נוספים מזהירים שהזן החדש עלול להציב סיכון לבריאות הציבור, ואחרים סבורים שהוא לא יתפשט מחוץ לקמרון. מתוך 700 נבדקים בקמרון, רק בשלשה זוהה זן זה, ו-9% היו חיוביים לנגיף מקבוצה O (קבוצה זו זוהתה בקמרון בתחילת שנות ה־90 ונשארה נפוצה כמעט רק בקמרון). מאידך מציעים החוקרים לכלול בבדיקות הדם גם את הזן החדש כדי להבטיח את בטיחות עירויי הדם.

תקציר המאמר (1425: 281 ,1998 ,Science)

פורסם בתצפית 4, ינואר 1999

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה