יום שני, 19 בדצמבר 2022

המיקרוביום של הקאקאפו - מתן ארבל

 

הכירו את הקאקאפו (Strigops habroptilus) - תוכי שמנמן חסר תעופה שנמצא רק בניו זילנד ונמצא בסכנת הכחדה חמורה! אני רוצה לדבר על זווית קצת אחרת, על  המיקרוביום של הקאקאפו. 

Department of Conservation - Flickr

מיקרוביום, כאמור, זה אוסף של טריוליוני חיידקים ופטריות שגדלים כחלק מהגוף של כל אורגניזם בעולם, ועולם המדע רק מתחיל להבין את המשמעויות שלו. העניין שמתי שמין נכחד, נכחדים אתו גם הרבה זנים של מיקרואורגניזמים שהתפתחו אתו לאורך האבולוציה, ולא נמצאים בשום מקום אחר בעולם. מאבדים בעצם אקוסיסטמה שלמה.

כשמין אחד נכחד - וזה בדיוק מה שרצו למנוע במחקר חדש שנעשה על קאקאפו, לאפיין את המיקרוביום שלו, למקרה הלא נעים שהוא לא ישרוד. הממצאים היו פחות מאידיאליים. לרוב מיקרוביום הוא מאוד מאוד הטרוגני, ומכיל מליוני סוגים שונים מיקרואורגניזמים, שלכל אחד תפקיד חשוב במערכת. ובקאקאפו? 

כמעט 90 אחוז מהמיקרוביום שלו זה E. coli. חיידק שנמצא גם בבטן שלנו (בכמות יחסית קטנה) ומאוד מאוד נחקר ומאופיין. בטוח לא תוצאה מרגשת. אז השאלה השתנתה. האם יש סיכוי שכמות הפרטים הקטנה שנשארה, וההפרדה המרחבית ביניהם (יש 'נקודות בטוחות' ברחבי ניו זילנד שנועדו לשמר אותם כי יש להם אפס יכולת התמודדות מול טורפים, כי בניו זילנד היסטורית לא התפתחו טורפים, אבל האדם המערבי הביא אתו לאי, אופסי) גרמה לפגיעה אנושה במיקרוביום שלהם. ואכן, אפשר לשנות להם ממש את הרכב המיקרוביום  בקלות, על ידי שינוי תזונה די פשוט. אם נצליח להבין איך אפשר להחזיר לאיזון את המיקרוביום האבוד, אולי נגביר את הסיכוי של התוכי השמן. עוד מחקר שתומך בתיאוריה, היא מחקר ישן יותר שמראה שיש הבדל משמעותי במיקרוביום של דובי פנדה בשבי ובטבע. לא רק זה, דובי פנדה שמשוחררים מהשבי עוברים שינוי איטי במיקרוביום, שינוי שבו מאוד נפוצות מחלות שונות.

המשמעות של המחקרים האלו שאנחנו צריכים להתחיל לחקור חיות שונות לא כחיה בודדת, אלא כאקוסיסטמה שלמה, שמורכבת גם מטריליוני מיקרואורגניזמים. ברגע שנעשה את זה טוב, מאמצי השימור שלנו, יהיו הרבה יותר מוצלחים כנראה. 

לקריאה נוספת
על הביולוגיה של הקאקאפו - אוריה שושני - בטוויטר

מאמר על המיקרוביום של הקאקאפו  

מאמר על המיקרוביום של דובי הפנדה 


מתן ארבל הוא דוקטורנט במחלקה לביוטכנולוגיה ומיקרוביולוגיה באוניברסיטת ת"א ומנגיש מדע בזמנו הפנוי.

פורסם במקור בטוויטר של המחבר


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה