יום שני, 24 במרץ 2003

עכברים תפסו מחלת-ים - דינה צפרירי

 


בסוף 2002 הובאה ספינת הטיולים דיסני מג׳יק לניקיון יסודי אחרי שחלו בה 275 נוסעים במחלת ים, הקאות ושלשולים. הספינה הפליגה מחדש לשיט בן שבוע וכבר למחרת הפכה לבית חולים צף כשל־104 הנוסעים שחלו נוספו 19 חברי הצוות שלקו אף הם במחלת המעיים.

במרכז למניעה ובקרה של מחלות זוהה נגיף שהשבית את הנופש הנכסף לנוסעים כה רבים, והתברר כי הוא נמנה עם קבוצת נגיפי הנורווק (Norwalk), שקרויים כך על שם בית הספר באוהיו בו פרצה מגיפה. נגיפים אלה מהווים את המקור הנפוץ ביותר של זיהומים במזון וגורמים לכ-23 מיליון איש לחלות בשנה, מהם מתים בארה״ב כ-300 בני אדם.


מבנה תלת-מימדי של נגיף נורווק (נורו) 
CDC/ Jessica A. Allen


לא הרבה ידוע על נגיף זה, אך לאחרונה זוהה בעכברים - על-ידי צוות מבית ספר לרפואה באוניברסיטת וושינגטון שבסנט-לואיס (במדינת מיסורי) בראשות הרברט וירג׳ין (Virgin) - נגיף הנמנה עם אותה משפחה. גילוי הווירוס 1-murine norovirus 1) MNV) עורר התרגשות גדולה מאחר שדרכו מקווים ללמוד על בני דודיו, נגיפי האדם. הנגיף העכברי התגלה בזן של עכברים חסרי מערכת חיסון וכל העכברים שנדבקו מתו.

כדי לבדוק אילו מרכיבים של המערכת החיסונית דרושים כדי להילחם בנגיף, הינדסו המדענים שני סוגי עכברים. עם הסוג האחד נמנו אלה שהכילו תאי-T ותאי-B מפרישי נוגדנים. מרכיבים אלה מזהים את החלבונים הפולשים ויוצרים נגדם תגובה ייחודית, מספר ימים לאחר ההדבקה; זוהי המערכת ההסתגלותית (adaptive). עם הסוג השני נמנו אלה שהכילו רק את מרכיבי מערכת החיסון שאינם ייחודיים, אלה התוקפים מייד עם ההדבקה את התאים הפגועים והורגים אותם בכוחות עצמם, או על-ידי כך שהם גורמים לתאים להפריש חומרים אנטי-נגיפיים, כמו אינטרפרון; זוהי המערכת המולדת (innate).

הסתבר שרק עכברים מהסוג השני - בעלי המערכת המולדת — נשארו בחיים ואילו עכברים בעלי המערכת ההסתגלותית שחסרו את המערכת המולדת, כמו גם עכברים נעדרי שתי המערכות, חלו ומתו. עובדה זו הפתיעה את המדענים, מכיוון שנגיף ההרפס ורוב הנגיפים המוכרים האחרים הורגים עכברים חסרי מערכת הסתגלותית. לעומת זאת התברר מדוע בני אדם אינם מתחסנים מפני הנגיף. את הנגיף שבודד מאדם אי-אפשר לגדל בחיות מעבדה ולצורכי מחקר משתמשים במתנדבים.

גם בשנת 2003 ממשיך הנגיף לתקוף טיולי שייט, למרות חיטוי הספינות. 


פורסם ב"גליליאו" 55, מרץ 2003


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה