יום שני, 10 באפריל 2023

פחמן דו-חמצני מומר לפולימר דמוי פלסטיק על-ידי חיידקי Cupriavidus necator - מתן ארבל

 

איך הייתם מגיבים אם הייתי אומר לכם שאפשר לייצר בעזרת פחמן דו חמצני פולימר דמוי פלסטיק מתפרק בקלות שיכול להחליף המון ממוצרי הפלסטיק הקיימים היום? 

PHB (קיצור של Polyhydroxybutyrate) הוא ביו-פולימר שנוצר על ידי כמה זנים שונים של חיידקים, המשמעותי מכולם הוא Cupriavidus necator, ניתן לראות שני תאים שלו בתמונה עם כמויות גדולות של הביו-פולימר בתוכו. מאמר חדש שיצא ב-PNAS מראה שאפשר ליצור מין "מכונת המרה" מפחמן דו-חמצני לPHB, כאשר בצד אחד מבצעים תהליך אלקטרוליזה, שמפרק את הפחמן דו חמצני לפורמט בתהליך כימי מונע אנרגיה חשמלית ובצד השני מאכילים את הפורמט לתאי החיידקים, שהופכים אותו לPHB.

המאמר מצטרף למאמר ישן יותר שמראה איך אפשר להשתמש באותו חיידק כדי ליצור דלקים אורגניים מפחמן דו חמצני. עכשיו כל השאלה מתי נראה טכנולוגיות כאלו בשימוש תעשייתי, והאם ממשלות צריכות לחקוק רגולציה שתעדיף אותם על פני טכנולוגיות מזהמות? 


פליטות פחמן שדוחפות קדימה תהליכי שינוי אקלים עולמיים צריכות להדאיג את כולנו. שלא נדבר על תעשיית הדלקים המזהמים שהורגת מיליוני בני אדם בשנה, כולל כמה אלפים בארץ מזיהום אוויר. האם ביוטכנולוגיה תחליף בימי חיינו את התעשיות הללו? תעשיית הפלסטיק? דלקים? תוריד פליטות פחמן? אולי. 

האם יקח יותר זמן בלי התערבות ממשלתית? כנראה. התעשיות האלו מאוד רווחיות. האם נכון וראוי שהממשלה תתערב לטובת תעשיות שיטיבו עם כלל אזרחיה? בעייני כן. אבל יכול להיות שאני בדעת מיעוט. בכל מקרה, זה מגניב מאוד.


המאמרים 


המאמר מ-PNAS

המאמר מ-Cell


מתן ארבל הוא דוקטורנט במחלקה לביוטכנולוגיה ומיקרוביולוגיה באוניברסיטת ת"א ומנגיש מדע בזמנו הפנוי.


פורסם בטוויטר של המחבר


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה