יום שני, 25 בספטמבר 1995

תקווה לחולי איידס שראייתם נפגעת

 

אחד הסיבוכים במחלת האיידס היא עוורון. הסיבה לתופעה היא זיהום הרשתית בנגיף הציטומגלו (CMVעד 40% מהחולים בשלבים סופיים של המחלה סובלים מהבעיה, שהינה קשה לטיפול, כאשר התרופות הזמינות הינן רעילות, יקרות וצריכות להינתן יום יום דרך הוריד. 

דלקת ברשתית כתוצאה מ-CMV
S Sudharshan, Sudha K Ganesh, Jyotirmay Biswas

וויליאם פרימן (Freeman) מאוניברסיטת קליפורניה בסן דיאגו מציע שיטה לטיפול מקומי בתרופות. אחת משיטות הטיפול המוצעות (המפותחת ע״י Chiron) כוללת השתלת קפסולה קטנה בעין המשחררת גנציקלוויר במשך שמונה חודשים.

התהליך דורש ניתוח שאורך כשעה תחת הרדמה מקומית. הניסויים הראו שטיפול זה דחה את התפתחות דלקת הרשתית בצורה משמעותית. אך יש גם חששות שטיפול זה מזרז ניתוק רשתית המביא אף הוא לעוורון. פרימן מפתח כוון אחר, של הזרקה מקומית אחת של חומר הנקרא HPMPC. בניסוי ראשון, היו תוצאות דומות לטיפול זה לאלה שנצפו בטיפול תוך ורידי של התרופות המקובלות. זריקה נוספת שוב דחתה את התקדמות התופעה, לפחות ב־6-8 שבועות. עדיין חלוקות הדעות האם יש לשלב טיפול מקומי ומערכתי, אך מכל מקום יש קרן אור לחולי האיידס החוששים מאובדן הראיה.


Science 268: 368 , 1995


פורסם ב"סינתזיס" 10, ספטמבר 1995.


יום ראשון, 24 בספטמבר 1995

האם נגיף האיידס הופיע כבר ב־ 1959?

 

ב- 1959 נפטר בחור בן 25 ממנצ׳סטר ממחלה מיסתורית. ניתוח שלאחר המוות גילה הידבקות בפטריה, בנגיף ציטומגלו שגרם דלקת ריאות ובנגיף הרפס באזור הפה ופי הטבעת. בזמנו, הסיבה הראשונית להדבקה לא התגלתה, ועם פתוח טכניקת ה-PCR, נבדקו רקמות מקובעות בפרפין מהבחור המת וממקרה של מוות מתאונה מאותה שנה. ג׳ קורביט שביצע את הבדיקה מצא רצפים של הגן gag, של נגיף HIV-1, בכליה, במוח העצם, בטחול ובריריות בית הבליעה. לא נמצאו רצפים כאלה במוח הנפטר ובבדיקות הביקורת. מקרה זה נחשב לתיאור הראשון בהיסטוריה של חולה איידס, אך כמובן שלא התבררה הדרך בה נדבק. 


חתך של הנגיף HIV
Los Alamos National Laboratory

במטרה לחקור את האבולוציה של נגיף האיידס ונגיפים איטיים קרוביםהציעו דוד הו וחבריו מניו יורק לנסות ולקבוע רצפי HIV בדגימות. ב-1992 הם קיבלו מקורביט רקמות של הבחור, והצליחו לבודד חמישה מקטעי H IV-1, שכיסו את כל הגנים,  לשבט אותם ולקבוע רצפים. הרצפים היו הטרוגנים כצפוי מבידוד נגיפי מחולה, וכולם נמסרו לבנק הגנים בלוס אלמוס. כל הרצף נבדק בשתי מעבדות במקביל וזוהה כשייך לתת סוג B של HIV-1, הנפוץ עתה בארה״ב ובאירופה. זהות זאת העלתה חשש שמא הדוגמה מ- 1959 הזדהמה.

ב־ 1994 החליטו הו וחבריו לחזור על האנליזה, ודווחו על תוצאותיהם ב-Nature 374: 504, 1995. הם השתמשו בשיטת PCR מקננת (Nested), כדי לאתר רצפים אופיניים ל-HIV-1 ול-HIV-2/SIV (נגיף איידס של קופים) . להפתעתם לא מצאו החוקרים רצפים שלHIV-1 או  HIV-2/SIV  בדוגמאות. כדי לחקור את סיבת אי ההתאמה, הם בדקו את האנטיגנים הרקמתיים ברקמות החולה, וגילו שהדוגמאות נלקחו מלפחות שני אנשים שונים...

הם טוענים שעובדה זאת מעמידה בספק את הקביעה שהבחור ממנציסטר הינו המקרה המתועד הראשון של איידס, ומציעים בדיקה יסודית של רקמות הנפטר, באשר תוצאות כאלה עשויות לתרום להבנת האבולוציה של נגיפי HIV. 


Nature 374:504, 1995


פורסם ב"סינתזיס" 10, ספטמבר 1995.


יום שישי, 22 בספטמבר 1995

SIV "קופץ״ מעל מחסום הזן

 

הדמיון בין נגיפי האיידס של האדם והקוף הנחה את המדענים לשער כי מגפת האיידס החלה על ידי מעבר זן של קופים לאדם (לאחרונה הועלתה הסברה, שהמקרה הראשון התפתח עקב אכילת בשר קוף מעושן). אך עד עתה לא היתה כל עדות להדבקת קוף בטבע בנגיף ״פרטי״ לזן קוף אחר.

לאחרונה נמצאה עדות שנגיף האיידס של קופים מסוגל לעבור בטבע ממין אחד למשנהו. ג׳ רוג'רס (Rogers) מסן-אנטוניו, טקסס, החזיק בהקפאה במשך 10 שנים דמים של 124 קופי בבון צהוב (Papio cynocephalusמטנזניה. לאחר 4 שנים העביר דגימות אלה לר׳ דסרויסייר (Desrosiers) מהרווארד, שמצא ששני בבונים היו מודבקים בנגיפים הדומים ל-SIV הנפוץ בקוף ירוק בלבד. ב׳ האן (Hahn) מבירמינגהם, אלבמה, הצליחה לבודד ולשכפל מקטעי גנים של SIV מדם הבבונים ולקבוע את רצפיהם.


בבון צהוב, במלווי
Hans Hillewaert, Wikimedia commons



השוואת הרצפים הראתה דמיון גדול בין נגיף הבבון לנגיף הקוף הירוק (Chlorocebus). השוני לא היה גדול מזה שבין שני נגיפי SIV שבודדו משני קופים ירוקים. עקב הדמיון הגדול, משערים שהבבונים נדבקו ישירות מקופים ירוקים בטבע, השערה שהתחזקה כשנמסר שעדר הבבונים הנ״ל חי בשמורת טבע בקרבת משפחת קופים ירוקים.


New Scientist 17/12/1994


פורסם ב"סינתזיס" 10, ספטמבר 1995.


יום חמישי, 21 בספטמבר 1995

הטוב והרע ביד החמצן - אילה הוכמן

 

אטום החמצן הינו היסוד הנפוץ ביותר על פני קרום כדור הארץ, וממנו הוא מהווה 46%. הוא חלק ממולקולת המים ומתרכובות אנאורגניות רבות, וכן הוא מרכיב הכרחי של מרבית המולקולות האורגניות, באורגניזמים חיים.

לאטום החמצן, הנמצא בקבוצה Via במערכה המחזורית, שישה אלקטרונים בקליפתו החיצונית, והוא יוצר גז דו-אטומי O2 - החמצן המולקולרי, המהווה 23% ממשקל האטמוספירה. גז זה התגלה באופן בלתי תלוי על ידי הכימאי השוודי Carl Willhelm Scheele ב-1772 ועל ידי הכימאי האנגלי, Joseph Priestly ב־1774. באותה תקופה חי בפריז Antoine Laurent Lavoisier, אשר פיתח שתי קריירות: אחת בשירות הציבורי כגובה מיסים, והשניה כמדען. בדומה לעמיתיו השבדי והאנגלי, גם הוא חקר את תופעת השריפה ואת הגז הנצרך בעת התהליך, והמשתחרר לאחר מכן על ידי חימום התרכובות שנוצרו. לגז אותו הגדיר כ״אוויר טהור״ הוא נתן את השם Oxygen, והראה את השפעתו החיובית על תהליך הנשימה שלו ושל עכברים.

הקריירה של לבואזיה נקטעה באיבה בעת המהפכה הצרפתית: הוא נאסר ב-1794, ולאחר משפט קצר, שאותו סיכם השופט בהכרזה כי ״למדינה אין צורך באינטלקטואלים״... נידון לבואזיה למוות, והוצא להורג בגיליוטינה.

הצטברות חמצן מולקולרי באטמוספרה של כדור הארץ, התפתחה כחלק מהופעת החיים על פני כוכב הלכת. כאשר נוצרה פלאנטה זו, לפני כ-4.5 ביליון שנים, היתה האטמוספרה שלה חסרת חמצן, והתאים החיים שהחלו להתפתח ב״מרק הקדמוני״ היו אנאארוביים. הקרינה האולטרה-סגולה שהיכתה בעוז על פני שטח כדור הארץ, גרמה לפוטוליזה של מולקולות המים שבאטמוספירה, ושיחררה מהן כמויות קטנות של חמצן מולקולרי, אולם ריכוז הגז החופשי נותר ברמה מאד נמוכה. 

כאשר הופיעה הפוטוסינתיזה האוקסיגנית, שבמהלכה משתחרר חמצן מולקולרי ממים, החל הגז להצטבר באטמוספרה בכמויות הולכות ועולות, וחלק ממנו אף עלה למעלה כאוזון, ויצר שיכבה מסוככת מפני הקרינה האולטרה-סגולה של השמש. כאשר הגיע ריכוז O2 באטמוספירה ל-0.2%, ריכוז הנקרא Pasteur point היה ״כדאי״ לאורגניזמים לעבור מניצול תהליכי תסיסה לצורכיהם הביו אנרגטיים, לנשימה אאירובית. השימוש בחמצן כמקבל אלקטרונים סופי בשרשרת הנשימה, מהווה יתרון משמעותי מבחינת כמות האנרגיה שניתן למצות מחומר אורגני ולשמר כ-ATP, והתפתחות המערכות האנזימטיות לניצולו, נעשתה בד בבד עם האבולוציה של אורגניזמים רב תאיים.

אולם, ליתרון האנרגטי של השימוש בחמצן מולקולרי יש מחיר - הנזקים הבלתי נמנעים הנגרמים על ידי תוצרי החיזור שלו. כבר לפני שנים רבות היה ידוע כי נשימה של חמצן טהור (100% O2, בלחץ 1 אטמוספירה (במקום אוויר (20% O2) , גורמת נזקים משמעותיים לתאים ולאורגניזמים חיים. אולם חלפו עוד מספר עשורים עד שהתבררו המנגנונים (הכימי והביוכימי) של נזקי החמצן.

הפעלה מטבולית של O2 עשויה לגרום ליצירת תוצרי החיזור שלו, סופראוקסיד (O2-) ורדיקאל הידרוקסיל (OH•שהינם רדיקאלים חופשיים. (רדיקאל חופשי הינו אטום או מולקולה בעלי אלקטרון בלתי מזווג), וליצירת מי חמצן (H2O2). מטבוליטים אלה, המכונים בשם הכולל ״תוצרי חמצן פעילים״ (ROS - reactive Oxygen species)מגיבים עם מאקרומולקולות תאיות, ומפעילים על התא ״עקה חימצונית״ (Oxidative stress). 

תמונה 1 מתארת תוצרים אפשריים של תהליכים אלה, אשר גורמים בין היתר לפראוקסידציה של ליפידים, שבירת גדילי DNA וחימצון חלבונים וסוכרים.

התוצאות הסופיות מתבטאות באיבוד פעילות אנזימים ותפקודי ממברנות, נזקים לכרומוזומים, תאים ואיברים, למוטציות ולמוות. האתר העיקרי של ייצור תוצרי החמצן הפעילים הוא שרשרת הנשימה במיטוכונדריה, אולם היום ידועים למעלה מ-200 אנזימים אחרים, אוקסידזות ואוקסיגנזות, המגיבים עם O2 , ויוצרים סופראוקסיד או מי חמצן, אם כתוצר סופי טבעי של הראקציה שאותה הם מזרזים, ואם כתוצר לוואי בלתי נמנע. נמצא גם כי נוכחות יונים של מתכות המעבר, בעיקר ברזל ונחושת, מזרזת ומגבירה ראקציות אלה. תמונה 2 מסכמת את התהליכים התאיים החשובים התורמים ליצירת ROS. בנוסף לכך נמצאה יצירה מוגברת שלהם בתגובה של תאים עם גורמים חיצוניים: חומרים קסנוביוטיים, כמו תרופות, רעלים, קוטלי עשבים וחרקים, אוזון, ערפיח, עשן סיגריות וקרינה מייננת. ההשפעה של הגורם האחרון התגברה בשנים האחרונות, עם היווצרות החור באוזון, אשר מאפשר מעבר של כמויות גדולות מהרגיל של קרניים אולטרה-סגולות לאטמוספרה.

תאים חיים פיתחו מנגנוני הגנה כנגד המטבוליטים הרעילים של חמצן, הכוללים אנזימים כמו סופראוקסיד דיסמוטז (SOD) לפירוק סופראוקסיד, קטלז ופראוקסידז לפירוק מי חמצן; ומולקולות קטנות כמו גלוטטיון,  ויטמינים E ו-C, וקרוטנואידים כמו בטא-קרוטן), הנקראים בשם כולל אנטיאוקסידנטים.

אולם, ריבוי מערכות ההגנה אינו מבטיח מניעה מוחלטת של נזק, וכל התאים נמצאים תמיד ברמה כלשהי של עקה חימצונית. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות בבני אדם ובחיות מעבדה, הראו שברוב המצבים הפתולוגיים שאינם תוצאה של גורם זיהומי, ישנם ממצאים המעידים על נזקי חמצן. בין היתר מדובר על מחלות ריאות, מחלות ונזקים מוחיים, מחלות לב ומחלות קרדיווסקולריות, מחלות עור, כבד, כליות, עיניים, שרירים ומחלות של מערכת הדם. מן הראוי לציין שבמקרים רבים עדיין לא ברור האם העקה החימצונית הינה הגורם או התוצאה.

בנוסף (ואולי למרות) כל האמור לעיל, התברר בשנים האחרונות, כי לסופראוקסיד ולמי חמצן יש תפקיד חיוני במערכות תאיות שונות:

תאי הדם הלבנים במערכת החיסונית מייצרים מטבוליטים אלה לאחר בליעת מיקרואורגניזמים, בכדי להשמידם. במערכת הרביה ישנה יצירה מכוונת של סופראוקסיד ושל מי חמצן על מנת להפעיל את תאי הזרע, ובכדי לאטום את הביצית לאחר ההפריה.

ממצאים חדישים בנושא האפופטוזיס (מוות מתוכנת של תאים, programmed cell death) הראו כי האונקוגן bcl-2 המעכב אפופטוזיס, הינו גם אנטיאוקסידנט.

ניתן אפוא להסיק כי תאים חיים מתפקדים הודות לאיזון עדין מאד, בין הצורך ברמה נמוכה של תוצרי החמצן הפעילים, אשר מיוצרים בזמן, במקום ובכמות מוגדרים היטב, לבין ייצורם בעודף, במקום ובזמן בלתי מתאימים, אשר עלול לגרום לנזקים ואף למוות/. 

המחקרים הכימיים והביולוגיים בנושא תוצרי החמצן הפעילים פרחו מאד בעשרים השנים האחרונות, ולאחרונה סחפו איתם גם את המחקר הרפואי והפרמקולוגי. הדבר מתבטא בין היתר בהופעה של שני כתבי עת המתמחים בנושאים אלה:

Free Radical Biology and Medicine (תמונה 3) וכן Free Radical Research Communication 

כן הולך ועולה מספר המאמרים בנושאים אלה בכתבי עת אחרים.

תמונה 3

תמונה 4 ממחישה את העליה במספר הפרסומים בנושא זה, ובעיקר בנושא האנטיאוקסידנטים.



פרופ׳ אילה הוכמן, המחלקה לביוכימיה, הפקולטה למדעי החיים ע״ש ג׳ורג׳ ס. וויז, אוניברסיטת ת״א


פורסם ב"סינתזיס" 8, ספטמבר 1995

יום רביעי, 20 בספטמבר 1995

זוהה גורם מזהם "חדש"

 

לפני מספר שנים פגעה מחלה מסתורית במספר חולים בקליפורניה. הנפגעים התלוננו על תסמונת דומה לשפעת. בבדיקות נתגלה גורם מזהם בדמם, אך כל הניסיונות לגדלו בתרבית עלו בתוהו.

לאחרונה נבדקו דוגמאות דם של חולים אלה בשיטת ה-PCR רחבת טווח, כדי לזהות רצפי DNA של האורגניזם ולהשוותם לאלה של אורגניזמים ידועים. הבדיקות נערכו במרפאת ״מאיו״ בראשות ד, פרסינג והאורגניזם זוהה בודאות כפירופלסמה (Piroplasmida). 

פירופלסמה הוא טפיל המדביק בעלי חיים רבים, ומשערים שהוא עובר לאדם ע׳׳י עקיצת קרציה. זן זה היה ״חדש״ לחלוטין, ודמה לפירופלסמות המדביקות כלבים ובקר. בסקר של תושבי צפון קליפורניה נמצא כי ל-3% מהנבדקים היו נוגדנים לאורגניזם זה. שכיחות הנוגדנים בקרב חולים בבסיס צבאי היתה כ-16 . לא ברורה השפעת פירופלסמה על בריאות האדם מאחר וכל האנשים שחלו מהדבקה בגורם זה היו כרותי טחול, משערים שלטחול יש תפקיד במניעת המחלה.

פירופלזמה מוכרתBabesia vogeli 

Lab. Medica Int. Vol. XII, 3-4,1995


פורסם ב"סינתזיס" 10, ספטמבר 1995.


יום שלישי, 19 בספטמבר 1995

תרכיב מוחלש חי גורם איידס בקופי רזוס וילודים

 

נגיף האיידס של קופים (SIVנחשב כמודל הטוב ביותר לנגיף האיידס של האדם (HIV). הגנום של שני הנגיפים דומה מאד ותאי המטרה שלהם במאחסן זהים - לימפוציטים (מטיפוס CD4).

גם המחלה הנגרמת על ידי SIV בקופים מסוג רזוס דומה לאיידס באדם.  כשמדביקים קופי רזוס בוגרים ב-SIV חסר גן מסוים (nef), הנגיף מתרבה באיטיות, ובמעקב של שלוש שנים לא התפתחה תסמונת איידס.

File:Rhesus Macaque Macaca mulatta by Dr. Raju Kasambe DSCN3402 (13).jpg
קופי רזוס במומבאי, הודו
צילום: Dr. Raju Kasambe, Wikimedia Commons

תוצר גן זה הינו חלבון מזורחן בגודל של 34000 דלתון, הפוגע בביטוי אנטיגן השטח בתאי CD4 אך אינו דרוש להתרבות הנגיף בתאי T במבחנה. יתר על כן, הקופים המוזרקים בנגיף החסר, הוגנו בפני הדבקה חוזרת בנגיף אלים. מאחר שכך, הוצע שנגיף חסר כזה, יהווה תרכיב חי מוחלש למניעת איידס באדם.

מאחר ואחת מדרכי ההדבקה הנפוצות כיום, היא העברה בלידה מאם חולה לוולד, חשבו ט׳ באבא (Baba) וחבריו לבדוק את יעילות זן זה בקופי רזוס נילודים תואר ב-Science 267: 1820, 1995). החוקרים בצעו נתוחים קיסריים בשלוש קופות רזוס ונתנו את הזן החסר לנילודים דרך הפה, תוך שעה מהלידה. תוך שבועיים נמצאה בדם הנילודים רמה גבוהה קבועה של נגיף, וכמו כן נצפתה אנמיה המוליטית, תרומבוציטופניה וירידה משמעותית בתאי CD4. באחד הקופים התפתחה תסמונת  איידס והשניים האחרים עדיין במעקב. לא נמצאו בקופים רצפי נגיף של זן הבר, כלומר הנגיף החסר הוא שגרם לתסמונת. החוקרים מסיקים שהגן nef וגן נוסף vpr שאף הוא חסר בזן הנבדק, אינם קובעים את האלימות בנילודים, אלא כנראה משפיעים על מידת ההכפלה של הנגיף בסוגי תאים מסוימים.

בקופים בוגרים הנגיף מתרבה מתחת לערך סף מסוים ואינו גורם מחלה. לעומת זאת בנילודים ההתרבות היא (כנראה) בתאים אחרים, עולה מעל ערך הסף, ומביאה לביטוי מלא של אלימות הנגיף. על סמך ממצאים אלה מזהירים החוקרים מפני שימוש בנגיפים חסרי גן nef כתרכיבים חיים, ומציעים לבדוק את בטיחות תרכיבים אחרים לאיידס בקופים נילודים.


פורסם ב"סינתזיס" 10, ספטמבר 1995.


יום ראשון, 17 בספטמבר 1995

האם ניתן להחזיר לחיים חיידק בן 25 מיליון שנה?

 

הקהילה המדעית מנסה מזה שנים למצות ולאפיין DNA עתיק מיצורים שנכחדו. המפורסם ביותר הוא הניסיון לבידוד DNA של דינוזאורים מעצמות מאובנות, או מתוך חרקים מוצצי דם שנכלאו בענבר (שרף עצים מאותה תקופה), ויש דווחים על בידוד DNA מחיפושית בת 250 מיליון שנה. אך הבעיה בנושא זה היא ההוכחה שלא היה זיהום סביבתי וה-DNA אמנם עתיק, והקושי הכרוך בחזרה על ניסויים אלה. 

לאחרונה נמסר ב־Science 268: 977, 1995 על הצלחה (כנראה) של בידוד וגידול חיידק מענבר שגילו נאמר ב-40-25 מיליון שנה. בראש הצוות הטוען להצלחה זו עומד ראול קנו (Cano) מהאוניברסיטה הפוליטכנית שבסן לואי אוביספו בקליפורניה. הצוות טיפל בדוגמאות ענבר מהרפובליקה הדומיניקנית, בהן נלכדו ונשמרו דבורים מאותה תקופה. נמצא שדבורים אלה, שהינן חסרות עוקץ הנקראות Proplebeia dominicana, נושאות במעי (בדומה לצאצאיהן בני ימינו) נבגים של חיידק ממשפחת הבצילוס.


דבורה חסרת עוקץ, Proplebeia dominicana 
המקור

קנו וקבוצתו ניגשו לבידוד החיידק, תוך נקיטת אמצעי זהירות קיצוניים בפני זיהומים. הם ביצעו את כל העבודה במנדף ביולוגי מסוג II, הנותן אווירה סטרילית לניסוי. הם חיטאו את הענבר מבחוץ, והוכיחו שהשיטה אמנם אמינה, וערכו סדרה של ניסויי בקורת. לבסוף חתכו את הענבר, וזרעו את קרבי הדבורה במצע עשיר לגידול חיידקים. תוך שבועיים הופיע גידול עשיר של חיידקים, בעוד שהביקורות נשארו נקיות ללא גידול.

 בהסתכלות במיקרוסקופ נמצא דמיון בין החיידק המבודד, (שכונה  BCA16) לבצילוס ספריקוס בן ימינו, ואף מספר אנזימים שנבדקו הראו קירבה גדולה בין שני המינים. 

גם בבדיקות ה-DNA נמצא דמיון. בקטע DNA ריבוזומלי בן 530 זוגות בסיסים נמצא דמיון.  

Science 268: 977, 1995

המאמר מ-Applied and Environmental Microbiology


פורסם ב"סינתזיס" 10, ספטמבר 1995.


יום רביעי, 13 בספטמבר 1995

התחממות כדור הארץ והתפשטות מחלות זיהומיות

 

תופעת התחממות כדור הארץ הנגרמת על ידי פליטת ״גזי החממה״ מתהליכים תעשייתיים, שנויה במחלוקת זה, מספר שנים. רוב התומכים באמיתות התופעה מתיחסים לתוצאות ההרסניות שהיא עלולה לגרום, כגון עליית מפלס האוקיאנוסים, הצפות אזורים נמוכים, נדידת קו הצמחיה צפונה ועוד. 

הערכות השפעת התופעה על בריאות האדם אף הן לא מעודדות. התחזיות מנבאות עליה של מאות אחוזים במספר מקרי המוות עקב גלי חום בערים. למשל עליה של 4-2 מעלות עלולה להגדיל את מספר מקרי המות בקיץ בניו יורק, מ-320 ל-880, בלוס אנג׳לס מ-84 ל-248, ובקהיר מ-281 ל-2511!

אך להתחממות יכולה להיות השפעה גם על תפוצת המחלות הזיהומיות. התפרצות מחלת החולירע ב-1991 ב-19 מדינות באמריקה הלטינית מיוחסת לתופעת ה-El-nino, שאף היא מופיעה בתכיפות יתר עקב התחממות כדור הארץ.

גם התפרצות מחלת האנטא בארה״ב ב-1993 (״מחלת ארבע הפינות״)שמקורה במכרסם עכבר הצבי נושא הנגיף, ניתנת להסבר על ידי שגשוג אוכלוסית המכרסם עקב שינוי אקלימי שהגביר את המשקעים ופתח לפני העכבר מקור מזון עשיר.

אפידמיולוגים צופים שהסובלים ממכת החום יהיו שוב תושבי הארצות המתפתחות. שתהיה התפשטות של מחלות זיהומיות, בעיקר אלה המועברות על ידי חרקים, שינועו עם הטמפרטורה צפונה ודרומה מקו המשווה. מדובר במחלות כמו קדחת, בילהרציה, מחלת השינה, קדחת דנגי וקדחת צהובה. מחלות אלה פוגעות כיום בלמעלה מ-600 מיליון איש, מהם מתים כ-2 מיליון לשנה (ראו טבלה). המומחים טוענים שההתחממות תוסיף למספר זה מאות אלפי מקרי מוות לשנה, כאשר למקרי הקדחת בלבד יתווספו 80-50 מיליון לשנה.


תוכניות מניעה לאבטחת בריאות הצבור עשויות למתן תוצאות חריפות אלה. המומחים מציעים לפתח תכניות מעקב אחר התפשטות החרקים הנושאים ואחר מקרי המחלה בארצות הגובלות באזורים המועדים לפורענות.

סקרים כאלה עשויים לחזות את התפשטות הצפויה של המחלות הזיהומיות, להתריע ולעזור בבלימתן.


פורסם ב"סינתזיס" 10, ספטמבר 1995.


יום שלישי, 5 בספטמבר 1995

Ecological Bioprocessing - תהליכים ביולוגיים ידידותיים לסביבה - סטפן רוקם

 

הגידול המאסיבי של אוכלוסית העולם מהווה אחת מהסיבות הקרדינליות לצורך בשימור הסביבה שבה אנו חיים. הסיבה השניה הינה רמת הפיתוח הטכנולוגי והעליה המתמדת ברמת החיים.

שני גורמים אלה מביאים לעומס רב על סביבתנו. הפעילות האנושית מביאה לשימוש במקורות הטבע הבלתי ניתנים לחידוש בזמן סביר, כמו מתכות, נפט וכדומה. עיבודם והשימוש בהם מביאים ליצירה של חומרים רעילים, פחות או יותר.

בשנים האחרונות גוברת המודעות לגבי ההכרח בפיתוח אמצעים לשמירת הסביבה (Sustainable Developmentשיאפשרו את המשך הפיתוח הטכנולוגי מבלי לפגוע בסביבה.

חלק גדול מייצור התוצרים שבשימוש האדם כיום, מבוסס על העקרון של תהליכים וטכנולוגיות שמוגדרים כ״סוף הצינור״ - end of pipe processes (תמונה 1) בתהליך זה מופקים אוצרות טבע, עם יצירה של תוצרי לוואי (פסולת), וגם לתוצר הסופי יש זמן חיים, שבסופו של התהליך מביא לכך שתיווצר עוד פסולת.


תמונה 1: תהליך ״סוף הצינור״ יוצר פסולת שדורשת טיפול


הטכנולוגיות לטיפול בפסולת מהוות נושא שמתפתח מתוך כוונה להוריד את כמות המזהמים. במקרים רבים משתמשים בתהליכים ביולוגיים לטיפול (למשל שפכים - landfills, composting) פסולת תעשייתית בהרכב שונה מחומרים טבעיים, קיימת בסביבה רק זמן מאוד קצר במונחים של האבולוציה - בוודאי משך זמן שאינו מספיק על מנת לאפשר התפתחות של מערכות ביולוגיות (קטליזטורים ־ מזרזי ראקציה אנזימטיים) לפירוקה. איננו עדים להצטברות של חומרי טבע, אפילו אם הפולימרים מורכבים (כמו ליגנין, פולימר מאוד מסועף של פוליארומטים) או חומרים ליפופיליים (כמו פחממנים, תערובת של אלקנים וארומטים).

במהלך האבולוציה ליצירת חומרים אלה, התפתחו אף מערכות לפירוקם (בעיקר אנזימים בחיידקים ובפטריות) אשר מאפשרות סגירת המעגל בין חומר פחמני אורגני ואי-אורגני. אחת מהתכונות של אנזימים היא שיכולת הפירוק שלהם איננה תמיד מוגדרת בהכרח לחומר עם מבנה ׳׳אבסולוטי״, אלא הם משתמשים כסובסטרט (החומר העובר שינוי) גם במולקולות הדומות במבנה שלהן לסובסטרט האותנטי.

לעומת זאת, יש חומרים מאוד עמידים לפירוק (recalcitrantהמהווים מקור לבעיות סביבתיות מאחר שאין מערכות ביולוגיות לפירוקם; על אלה נמנים: 

 א. Polychlorinated biphenyls

ב. Chlorinated benzenes

ג. Chlorinated phenols

ד. פולימרים פלסטיים (פי.וי.סי, פוליסטירן).

הדרך להיפטר מחומרים אלה היא שריפה בטמפרטורה גבוהה או קבורה באדמה במקום מבוקר (landfillאך הפתרון העדיף הוא לא להשתמש בהם, דבר שימנע את הצורך להיפטר מהם; הפעילות האנושית מביאה לתופעות לוואי לא רצויות שבהן אנו הורסים את סביבתנו ובמקרים חריפים יותר גם את בריאותנו. רמת החיים הגבוהה גוררת בהכרח יצירת פסולת בנפח עצום שחלקה גם רעיל. הדרך היעילה ביותר להוריד את העומס על הסביבה היא הורדת הצריכה.

תמונה 2: יצור מעגלי

מאמר זה דן בתהליכים ביולוגיים/תעשייתים  חדשניים שתפקידם להפחית את רמת המזהמים. וככל האפשר למצוא אמצעי ייצור שמבוססים על ״עקרון המעגל״ (תמונה 2); באמצעי זה כל תהליך מבוסס על כך שאין ניצול של חומרים מתחדשים ואין זרימה של פסולת. 

היום מתחילים לערוך לתהליכים הקיימים אנליזה של מחזור החיים (life cycle analysis), שבה מגדירים את התוצר מ״לידתו״ עד ״סופו״ - היינו האנליזה מגדירה את ייצור התוצר על כל היבטיו: עלות חומרי הגלם, הדרישות לייצור מבחינת חומרי הייצור, כמות האנרגיה הנדרשת, וכל הקשור לטיפול של סך כל הפסולת הנובעת מהתהליך (אין פירוש הדבר שהייצור מוגדר כמעגלי, אך בכך מתאפשר ״לבודד שלבים" הניתנים לשיפור). אביא במאמרי מספר רעיונות ביחס לפיתוחים של תהליכים שכאלה, ואפרט לגבי התהליך שחקרנו בכדי לנצל את חומר הגלם טוב יותר. היכולת לניצול טוב יותר של חומר גלם מביאה כמובן גם לפחות פסולת ליחידת נפח מיוצרת.

תהליכים ביולוגים הם מטבעם ידידותיים יותר לסביבה. בכך נכללים חומרי גלם טבעיים, תוצרי לוואי שמאפשרים מיחזור, ותנאי ריאקציה נוחים. (טמפרטורה נמוכה ולחץ אטמוספירי) שדורשים פחות אנרגיה. 

פותחו אינדקסים כמו Sustainable Development Index המאפשר להשוות תהליכים שונים והשפעתם על הסביבה. אינדקס זה מנסה לאחד את הצריכה עבור ייצור כל תוצר על כל היבטיו: חומרי גלם, אנרגיה, תחבורה וכדומה. היחידה שנבחרה לאיחוד היא שטח הדרוש לייצור כל ״החומרים" הדרושים על בסיס חומרים מתחדשים. בדרך זאת אפשר להשוות בין תהליכים שונים לייצור אותו תוצר ולדרג אותם לפי sustainability שלהם. יש כבר היום תהליכים ביולוגיים מפותחים לייצור חומרי bulk, כמו כוהל אתילי, חומצות למיניהן (חומצת לימון מיוצרת בכחמש מאות אלף טון לשנה בתהליך ביולוגי), ותמיסות אורגניות שונות, כמו אצטון ובוטנול. אתנול גם מהווה מקור אנרגיה פוטנציאלי. חלק מהייצור איננו כלכלי, במצב של המשק היום, וללא ספק אחד מהקשיים הגדולים ביותר הינו להעריך את ״מחיר הזיהום" שהטכנולוגיה מביאה לסביבה.

בהרבה ארצות מפותחות נחקקו חוקים שמגדירים מיהו האחראי על העלות שבטיפול בזיהומים ולאכיפת החוקים.  בארצות רבות יש חוקים, אבל האכיפה לקויה.

בשנים האחרונות מנסים לפתח תהליכים חילופיים לתהליכים קיימים בענפים שונים של התעשייה. צריך לזכור, למשל, שמספר הזנים המיקרוביאליים שבשימוש הוא זניח, לעומת המיקרואורגניזמים הקיימים בטבע. פה טמונה  רזרבה פוטנציאלית גדולה שמומלץ לבודדה ולחקור את פעילותה ויכולתה לשמש בתהליכים ביולוגיים, וידידותיים לסביבה, עתידיים. יש כמה מסגרות שמרכזות מידע על תהליכים חדשים שיביאו לפחות פסולת וזיהום. אחת מהן היא קבוצת העבודה לייצור ביוטכנולוגי נקי יותר של תוכנית הסביבה של או״ם (UNEP). בכנס שנערך ביוני השנה הוצגו "case studiesבתחומים תעשיתיים שונים. 

להלן אתן דוגמאות של כיוונים בענפים שונים ובמחקר שבוצע במחלקתנו בכדי לשפר ייצור ביולוגי של חומצות

אורגניות.


הלבנה של נייר

ייצור של נייר, מבוסס על התאית  שבעצים ומחולק לכמה שלבים (תמונה 3). בתהליך הראשון אחרי debarking מפרידים את התאית מיתר הרכיבים הנמצאים בעץ (בעיקר ליגנין והמיצלולוז) בדרכים שונות: כימיות, חצי כימיות או מכאניות, לפי היעוד של הנייר.

אחרי ההפרדה נשארת העיסה (pulp) בצבע חום (שאריות של ליגנין).

ייעוד הנייר קובע את רמת ההלבנה הנדרשת. הלבנת העיסה היא המקור הבעייתי ליצירת חומרי פסולת. בייצור נייר יש גם מקורות פסולת אחרים שגם אותם מנסים להפחית. שימוש בחומרים המכילים כלור בנגזרות שונות בתגובה עם עיסת העץ, גורר יצירת חומרי כלור אורגני כמו דיוקסין ופורן (חומרים רעילים) שמגיעים למי השפכים. 


תמונה 3: שלבים ביצור נייר


כדי להוריד את השימוש בכלור פותחו טכניקות להלבנה בשימוש עם חמצן ומי חמצן, ובשנים האחרונות התחיל שימוש באנזימים ממקור מיקרוביאלי (קסילנזות, פראוקסידזות, וליגנינזות) וצריכת הכלור פוחתת .

התהליך האנזימטי מצוי כבר בשימוש תעשייתי בפינלנד בייצור העיסה. אין צורך בהשקעות נוספות לעומת התהליך הקיים, ועלות האנזימים דומה לעלות של חומרי הכלור המוחלפים.

ישנם רעיונות עתידניים לשיפור הייצור מבחינה סביבתית (פחות פסולת ופחות רעילות):

א. סגירה של מערכת המים, מיחזור אחרי טיפול בשפכים.

ב. שינוי בתכולת הליגנין ואיכות העץ על ידינשינוי גנטי באנזימים האחראיים לפילמור בעץ (פניל אוקסידזות).

ג. שינוי בביוסינתזה של התאית - לקבלת חומר שמבחינה מיבנית מתאים יותר ליצירת נייר.

ד. שימוש באנזימים להוצאת דיו מנייר ממוחזר (דורש שימוש בדיו אורגני)

ה. שימוש בתאית ליצירת כימיקלים שהיום מיוצרים מנפט. 



טיפול חלופי בעורות

עיבוד של עור מ-hide ל-leather הוא תהליך מורכב, של עד ארבעה עשר טיפולים שונים שבסופו מתקבל עור לייצור מוצרים כמו נעליים או תיקים. רוב הטיפולים מטרתם ניקוי העור משאריות, משיכבת האפידרמיס ומבשר שנותרו, לפני תהליך tannings שהופך את hide ל-leather על ידי טיפול בכרומיום. הכרומיום נקשר לאתרים טעונים בין שרשרות הקולאגן ומונע כניסת מים לתוך ה״פורות״ של העור, כשישים אחוזים מהכרומיום נספגים בעור והיתרה מוצאת דרכה לביוב.

על כל טונה של עור מיוצרים 28-44 מטרים מעוקבים של מי שפכים המכילים חומרים אי-אורגניים, מלחים, H2S, NH3, Cr וחומרים אורגניים וביניהם חלבונים.

שינויים אפשריים שמציעה הביוטכנולוגיה:

א. הורדת שערות בעזרת פרוטאזות, ושומנים בעזרת ליפאזות, כלומר טיפולים אנזימטיים במקום כימיקליים.

ב. הפרדת הפסולת החלבונית מהכרומיום אחרי tannings המאפשרת מיחזור של הכרומיום, ושימוש בחלבונים לצורכי מאכל בבעלי חיים.

ג. טיפול אנזימטי של פסולת עשירה בקראטין.

ד. שימוש בליפאזות להורדת שומן מהעור (animal skinבמקום הורדת השומן עם סולבנטים.


עליה בערך התזונתי של תערובת לבעלי חיים והפחתה בפסולת.

הכדאיות הכלכלית בגידול חיות תלויה במזון הניתן לחיה. רוב מקורות התזונה הם דגנים. מעלי גירה כמו בקר, כבש ועז מכילים "rumen", חיידקים המיצרים את כל חומצות האמינו הדרושות ממקורות לא חלבוניים של חנקן. לבני אדם, לעופות ולחזירים אין מיקרואורגניזמים כאלה והם חייבים לקבל מספר חומצות אמינו ממקור חיצוני כדי לאפשר גידול.

הדגנים עניים במתיונין ובליזין, הם מכילים סיבים ויסודות אחרים שלא עוברים ספיגה, ובגלל זה הם מצויים בפסולת, וכך גדלה הכמות שחייבת בטיפול. נמצא שאנזימים המוספים בכמות קטנה לתערובת מעלים את ערכה התזונתי.

אנזימים המפרקים סיבים (צלולז, גלוקנז) משחררים נוטריינטים, מורידים צמיגות ומשפרים את קליטת קרקע המזון, מעלים את הערך האנרגטי עד כדי שלושים אחוזים, ומורידים את כמות ותכולת הזבל. האנזים phytase מעלה ניצול של זרחן החשוב גם לבקר, ומוריד את ריכוזו בזבל. הוספה של חומצות אמינו ״מלאכותיות״ המיוצרות בתסיסה, מורידה את סך כל ריכוז החנקן בתערובת וגם בפסולת. בעתיד, שימוש בהנדסה גנטית יאפשר פיתוח צמחים המנצלים חנקן טוב יותר, בדרך של קיבוע חנקן מהאוויר, ו״להנדס״ את הרכב החלבון המאוזן יותר, יחסית לדרישות התזונתיות של החיה. כדאי להזכיר גם מספר יתרונות בצמחים טרנסגניים, כמו עמידות לחרקים ולמחלות, שינוי בזמן ההבשלה (עגבניות שנשארות קשות לזמן ממושך יותר, כבר נמצאות בשוק בארה״ב), עמידות לעקה (חום, קור, מליחות ויובש), הרכב תזונתי משופר, שינוי הרכב שומנים בגידולי פרי מגדים (שינוי בהרכב חומצות שומן וגם בריוויונן), ביוסינתזה של פלסטיקים המתפרקים בדרך ביולוגית.


תעשיית הבדים

תעשיית ייצור הבדים הינה מורכבת מאוד בגלל שפע החומרים והתהליכים. שלוש הפעילויות  העיקריות הן ייצור סיבים, ייצור של חוט ובד, ופעילויות גימור כמו הלבנה, צביעה ושטיפה.

הסיבים החשובים הם כותנה, צמר וסיבים סינתטיים. ייצור כותנה דורש כמויות גדולות של פסטיצידים, דשנים ומים. טיפולי הגימור נעשים ברוב המקרים בתמיסה מימית, שלתוכה מוספים כימיקלים, שרובם בסופו של דבר יוצאים במי ביוב שדורשים עקב כך טיפול. בכמה שטחים הביוטכנולוגיה יכולה לסייע לייצור יותר נקי:

ייצור של כותנה צבעונית, שמוש בביופסטיצידים, שימוש בביו-דשנים, הלבנה בעזרת אנזימים, שימוש בביוסורפקסנטים (biosurfactantsבכביסה.

לדוגמא, לאחר הלבנת הבד, שוטפים את הבד כדי להוריד עודפים, ושימוש באנזים קטלז שלייצורו דרושים כעשרים וחמישה ליטר מים, חוסך בין 6300 עד 19000 ליטר מים.


ייצור של חומצות אורגניות

לחומצות אורגניות יש שימושים רבים, כמו החמצת מזון, כחומר גלם לייצור פלסטיקים, צבעים, ואסטרים לבושם. התוצר העיקרי שבשימוש כיום הינו חומצת לימון, שמיוצרת בתסיסה של פטריה המותרת לשם יצירת חומרי גלם למזון. החומצה מורידה את ה-pH ומוסיפה לטעם.

בחירת החומצה מבוססת על עלות וגם פונקציונאליות. הפטריה Aspergillus niger הופכת מונו או דו-סוכר לחומצת לימון בגידול אווירני. היבול התאורטי של חומצת לימון הוא 192 גרם לליטר ממול אחד של גלוקוז  (180 גרם לליטר), אך חלק ממקור הפחמן הופך לתאים וחלק מנוצל לתחזוקת התא. היבולים בייצור חומצת לימון מתקרבים לערכים התאורטיים ושיפור בתהליך אפשרי רק אם יהיה אפשרי להעלות את קצב היצירה. ההגבלה ליבול יותר גבוה היא תוצאה של הדרך הביוכימית שבה מיוצרת החומצה בפטריה (המסלול הביוסנתטי, מעגל חומצת הלימון, מוצג בתמונה 4). חקרנו קבוצת פטריות שמייצרת חומצות אורגניות אחרות, שגם הן מהוות תוצרי ביניים של מעגל חומצת הלימון.

תמונה 4: מעגל חומצת הלימון. חיצים מלאים- מסלול חימצוני.חיצים מנוקדים- מסלול חיזורי.


כשחקרנו את הביוכימיה והפיזיולוגיה של הפטריות האלה, נמצא שהביוכימיה של יצירת החומצה הפומרית בפיטריה Rhizopus oryzae ושל החומצה המלית בפטריה Aspergillus flavus (תמונה 5) מאפשרת יבולים יותר גבוהים. הפטריה הצוברת חומצת לימון לוקחת C6 (גלוקוז) והופכת אותו ל־C6 אחר (חומצת לימון), ולעומת זאת הפטריות המייצרות חומצה פומרית ומלית מעבירות את המקור הפחמן (גלוקוז) דרך שרשרת אנזימים אחרים (במקום הכיוון הרגיל - החמצוני - של מעגל חומצת הלימון. בפטריות האלה יש פעילות רבה מאוד בכיוון החיזור של מעגל חומצת הלימון (תמונה 4). 


תמונה 5: גבישי חומצה מלית באספרגילוס פלבוס. הפס הלבן מייצג 5 מיקרון. מקור: מאמר שני ברשימת הספרות


היבול התאורטי האפשרי מגיע למאתיים מול אחוז, ומכל מול סוכר ישנה אפשרות לקבל 2 מולים של חומצה פומרית או חומצה מלית.

ההסבר טמון בשימוש בכיוון המחזר של מעגל חומצת הלימון. התאים קולטים שני פחמן דו חמצני ו-C6 אחד (סוכר) ומתאפשר ייצור של שני C(החומצות) כלומר C8.

החומצה הפומרית פחות מענינת מבחינה תעשייתית. בגלל הסימטריה של המולקולה (אין לה איזומרים - תופעה די שכיחה בתוצרים ביולוגיים), והיום הייצור שלה נעשה בדרך כימית ממקטע של נפט.

חומצה מלית קיימת בדמות שני איזומרים (D ו-L) וייצור כימי מביא לתערובת ראצמית, לעומת ייצור ביולוגי המביא לצורת ה-L של החומצה.

לפי החישוב שלמעלה, ממול גלוקוז אפשר תאורטית לייצר 268 גרם בליטר של חומצה L-מלית לעומת 192 גרם בליטר של חומצת לימון.

בייצור של חומצה מלית אנו מקבלים יותר תוצר לכל יחידה של חומר הגלם, ואף שכבר קיים תהליך ביולוגי לייצור של חומצת לימון, יש אפשרות לנצל את חומר הגלם ביעילות גבוהה יותר, פי 1.4. בכך עוד לא מיצינו את יכולת הפטריה Aspergillus flavus לייצר את החומצה. המחקר מתמקד כאופטימיזציה של תנאי התסיסה (קצב ערבוב, ריכוזי זרחן, חנקן ומתכות) וגם במחקר גנטי: שיבוט של גנים שמקודדים לחלבונים (האנזימים) ובקרתם במסלול המחזר, המיוחדים לפטריה זאת. הצלחנו להגיע בינתיים ליבול של 130 מול אחוז חומצה L-מלית בתסיסה על גלוקוז.

הכרת תודה: המחקר על יצירת חומצה פומרית וחומצה מלית נעשה ביוזמת פרופ׳ ישראל גולדברג ובשיתוף פעולה, במחלקה לביוטכנולוגיה וגנטיקה.

ספרות:

1. Citric, Fumaric and Malic Acids. I. Goldberg, Y. Peleg and J.S. Rokem in "Biotechnology

of Food IngredientsI.Goldberg and R.Williams (eds) Van Nostrand Reinhold 1991

2. Peleg et al., Applied Microbiology and Biotechnology 28:76-79, 1988


ד״ר סטפן רוקם, המחלקה לביוטכנולוגיה וגנטיקה מולקולרית, בית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה, ירושלים.

פורסם ב"סינתזיס" 10, ספטמבר 1995.