יום שני, 28 בנובמבר 2011

האם חיידקים יוכלו לגלות חומרי נפץ? - מוריה בן יוסף


האם חיידקים יוכלו לסייע בגילוי מוקשים ומטענים? 



חברת רפאל עוסקת בפיתוח ביו-סנסורים למטרה זו, מבוססים על חיידקים מהונדסים. הפעילות עצמה החלה לפני כשנתיים - בעידודו ובמימונו של המנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון (מפא"ת).

הפרויקט נערך בשיתוף חטיבת המחקר ברפאל, האוניברסיטה העברית והטכניון, וכולל ביולוגים, פיסיקאים וכימאים. איתור וזיהוי של חומרי נפץ מרחוק, בשטח גדול ובמהירות מרבית, מהווה אתגר רב מבחינה טכנולוגית ומדעית. הרעיון הוא להשתמש בחיידקים כמו כמו בכלבי גישוש, שמשתמשים בחוש הריח שלהם לאתר אובייקט מסוים, ננעלים על ונעים לקראתו.

הכוונה היא להנדס גנטית חיידקים, כך שיקבלו את התכונות הדרושות למשימה זו. אמנם אין קושי רב לפזר את החיידקים ולמדוד אותות שהם משדרים, אך פיזור החיידקים עד כה נעשה על ידי אמצעים שאינם מביאים אותם ביעילות למגע עם חומר המטרה. הם מתקשים לחדור אל מתחת לאדמה, וגם כשהם חודרים שידור האותות אינו חזק דיו.

בנוסף ישנה כן גם סכנה סביבתית ארוכת טווח כאשר מושבות של חיידקים המשוחררות לטבע אינן נעלמות מעצמן אלא ממשיכות להתרבות ולהתקיים באופן עצמאי ואלה עלולים לעבור מוטציות ולהפיץ מחלות. ההתמודדות עם בעיות אלה עודנה רחוקה: בשלב הראשוני פועלים החוקרים להוכיח כי ניתן לשלב בין המרכיבים הגנטיים השונים של החיידקים. קבוצת הביולוגים פועלת לאתר חיידקים שיוכלו לזהות בצורה הטובה ביותר חומרי הנפץ.

קבוצת הפיסיקאים פועלת לפתח מערכת הגברה וגילוי האות של חומרי הנפץ, וקבוצת הכימאים פועלת לריכוז חומר המטרה לרמה המאפשרת זיהוי מובהק. במסגרת הפרויקט, קבוצה של ביולוגים ופיסיקאים מהאוניברסיטה העברית כבר הוכיחה שניתן לזהות ולהגביר את האות המתקבל מקרינה ספונטנית של חיידקים, שפותחו כנגד חומר נפץ DNT שמורטב במים.

אומנם אלה רק השלבים ההתחלתיים, אך גורמים מרפאל סבורים כי הצלחת הפרויקט תוכל להוות פריצת דרך משמעותית בזיהוי מרחוק של מטענים.

הכתבה התפרסמה בגיליון החמישי של ישראל דיפנס - נובמבר 2011

תגובה 1: