יום ראשון, 12 במאי 2024

למה מנגישי המדע "מפסידים" מול "יודעי הכל מהרשת" - מתן ארבל

 

אתמול היה לי שיחה ארוכה על צריכת ידע, בעיקר רפואי, בעידן הנוכחי. הכל התחיל בגלל שמישהו סיפר שהפודקאסט האהוב עליו זה מתן חכימי. הוא המשיך לצטט את כל הקלישאות של חבורת לובשי כובעי האלומיניום. 'אני חוקר אמת'.  



SkepticalScience - Wikimedis Commons

לא אחי, אתה רואה סרטונים ביוטיוב 'אני מפעיל ביקורת בריאה, כי הרי לרופא יש אינטרס לתת לי את הכדור הזה והזה נכון? יש פה מלא כסף מעורב', שזה תמיד מדהים אותי במיוחד, כי אנשים "ביקורתיים" כלפי גופי מדע מרכזיים אבל לא כלפי ילד טיפש עם פודקאסט שההכשרה המדעית שלו זה מעגלי שירה בפרדס חנה. 

מצד שני, הם טענו, בצדק, רופאים לא תמיד עושים את עבודתם נאמנה בלהנגיש תמונה מלאה. הם אומרים: הנה התרופה, או, אין תרופה והרי גם בלי תרופה, בעזרת תזונה מותאמת ומעטפת נפשית נכונה אפשר לצמצם תסמינים של כמעט כל מחלה. אז האם הרופא צריך להיות גם הוליסט? אני חושב שלא. יש לו מספיק על הראש. בעידן הנוכחי של זמינות הידע, כל אחד יכול ולקורא ולהבין שאולי אין תרופה ל-X אבל שיש לו מעט שהוא יכול לעשות כדי לשפר את איכות חייו. 

האם לכל אחד יש את הכלים, הזמן והאנרגיה לעשות את זה? עובדתית לא. ופה נכנסים מנגישי ידע למניהם. וזה סקאלה רחבה. יש להם תפקיד חשוב בחברה, אבל גם כח לא פרופורציונלי.  המרחק של אחד כזה מגורו שמשכנע אנשים שהשמש בריאה

להם ושזו אמת שהתאגיד הרשע של קרמי ההגנה לא רוצה לספר לכם, הוא קטן, קטן מדי. והאמת המרה היא שיותר מדי קל לעבוד עלינו. כמה קל למכור לאנשים שקרים בפיתה. אמבטיות קרח, תזונה קטוגנית ועוד. חלק לא מזיקים לחלוטין ואף יחללו נפלאות אצל אנשים, כי פלסבו זה מדהים וגם פשוט אקטיבית לדאוג

לעצמנו, לחשוב על הבריאות שלנו, זה טוב. גם אם זה מתבטא במשהו שלא מוכח, או אפילו הופרך, כל עוד הוא לא מסב נזק. הבעיה שהשאמנים במינוי עצמי האלו לא יודעים להבדיל בין דברים כאלו, לדברים הרסנים. זה קל כמעט באותה מידה לשכנע שחיסוני קורונה זה צ'יפים של ביל גייטס או שלהשתזף זה בריא בגלל ויטמין D. ולאותם גורואים? אפס אחריות. הוא לא יאבד לילה שינה על אנשים שמתו בגלל השטויות שהוא מוכר. השבוע הציעו לי לעלות לדבר ברדיו על נושא מדעי שאני מבין בו לא רע. אבל בחרתי לקשר את המראיין למישהו מומחה בתחום. למה? גם כי מגיע לציבור לשמוע מהטוב ביותר, אבל גם כי למומחה האמיתי

מגיעה הבמה. ופה חלק מהבעיה, בעוד אנשי מדע יעדיפו לדבר רק שהם בטוחים, ותמיד יסייגו את דברם ויציגו תמונה מורכבת, של עולם מורכב, הצד השני לא מוגבל באותם מוגבלות ולכן, למרות עליונות של ידע וכלים, ה"מדע" מפסיד בויכוח על דעת הקהל יותר מדי פעמיים וזה הרסני. שנה אחורה, היה נראה לי

שכרסום יסוד האמון במדע הוא אחד התופעות ההרסניות בעולם. האמת? מתגעגע לתקופה התמימה הזו. היום? זה סתם מבאס אותי. כי אני משקיע יום ולילה כדי לתת תרומה כמעט אפסית לגוף הידע האנושי, ידע שאחרי זה החכמים של העולם ישתינו עליו בקשת, כי הם 'חוקרים' את האמת שלהם.


מתן ארבל הוא דוקטורנט במחלקה לביוטכנולוגיה ומיקרוביולוגיה באוניברסיטת ת"א ומנגיש מדע בזמנו הפנוי.

פורסם במקור בטוויטר של המחבר, מאי 2024


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה