יום שישי, 23 ביולי 1999

לך אל הנמלה - אמיר עדן



בשני סרטים המוקרנים בימים אלה בבתי הקולנוע מככבים קרוביהם בני־ימינו של החקלאים הראשונים - הנמלים. מוכרים כ־200 מיני נמלים מקבוצת אטיני (attini) -נמלים הניזונות מפטריות שאותן הן מגדלות בחללים ובמחילות בתוך הקן על מצע של גזרי עלים המהווה מזון. הפטריות הופכות את חומרי המצע לסוכרים וחלבונים וכך ״מעכלות״ את המזון עבור הנמלים. בנוסף לאספקה סדירה של גזרי עלים, דואגות הנמלים לדשן את המצע בהפרשותיהן ולסלק יצורים המפריעים להתפתחות הפטריות.

File:Flickr - ggallice - Leaf-cutter ants.jpg
צילום:  Geoff Gallice,  Wikimedia commons

מתברר שגם האסטרטגיה של הדברה ביולוגית - הלהיט החדש של החקלאים, מצויה מזה זמן רב בשימוש שוטף אצל הנמלים. במאמר שהתפרסם בכתב־העת Nature (ב-22 באפריל) מדווחים קמרון קורי (Currie) ושותפיו, החוקרים את נמלי האטיני ביערות פנמה, כי זיהו מין של חיידק המצוי באופן קבוע על אזור החזה ועל רגלי הנמלים. חיידק זה מייצר חומר אנטיביוטי הפוגע באופן ייחודי באחד המזיקים העיקריים התוקפים את גידולי הפטריות שמגדלות הנמלים.

אצל בני־האדם נמצאת האנטיביוטיקה בשימוש רק כמה עשרות שנים, ולצערנו קצב הופעת זנים עמידים לאנטיביוטיקה עולה על קצב הפיתוח של תרופות חדשות. ״הנמלים הקדימו אותנו בפיתוח השיטות החקלאיות״, אומר חוקר הנמלים טד שולץ (Schultz). ״אולי נוכל ללמוד מהן את סוד השימוש הנכון והיעיל באנטיביוטיקה לאורך מיליוני שנים״.

לך אל הנמלה חוקר, ראה דרכיה וחכם.

המאמר ב-Nature

פורסם ב"גליליאו" גיליון 35, יולי-אוגוסט 1999.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה