יום ראשון, 29 בפברואר 2004

לקראת שפעת העופות - דינה צפרירי

 

ומשחיטת זבדים לשחיטת עופות

בחלקים של יבשת אסיה פרצה, באמצע דצמבר 2003 , מגיפת שפעת קטלנית שמקורה בזנים שונים של נגיף העופות H5N1. המגיפה התגלתה בהאנוי, בירת וייטנאם, כאשר שני ילדים ובוגר מתו מדלקת חריפה בדרכי הנשימה, ובדמם נמצא נגיף שפעת העופות. מאוחר יותר עוד 9 ילדים מתו ושניים חלו. 

הנגיף מועבר דרך הפרשות הציפורים ההופכות באוויר לאבק, מותזות ברוח ונשאפות על-ידי ציפורים אחרות. הנגיף עמיד יחסית ויכול לשרוד תקופה ארוכה ברקמות ובצואה של עופות חולים, כמו גם במים, ובעיקר בטמפרטורות נמוכות: במשך 4 ימים בטמפרטורה של 22 מעלות צלסיוס וכחודש באפס מעלות.

למרבה המזל נגיפים אלה אינם עוברים בקלות מאדם לאדם, ובכל המקרים עליהם דווח עד עתה חלו האנשים כתוצאה מהידבקות ישירה מעופות חולים. אולם הנגיף עובר בקלות רבה מעוף אחד לשני.

שפעת העופות התגלתה עד כה בשמונה מדינות: וייטנאם, דרום קוריאה, תאילנד, קמבודיה, טייוואן, פקיסטן, יפן ואינדונזיה.

מקור המגיפה הוא, כנראה, עופות נודדים - כמו ברווזים וחסידות, המגיעים למזרח אסיה מהודו ומסיביר בערך באותה תקופה בה פרצה המגיפה. עופות הבר אינם רגישים בדרך כלל לנגיף השפעת, וגם בהיותם נשאים הם ממשיכים לנדוד למרחקים עצומים ולא מראים סימני מחלה. לעומתם התרנגולות ושאר העופות המבויתים רגישים מאוד ומתים כתוצאה מהידבקות בנגיף. 

במגיפה הנוכחית חלה תמותה רבה גם בקרב עופות הבר, עובדה המצביעה על חומרת המחלה, על-פי דובר ארגון הבריאות העולמי.


נגיפי שפעת עופות 
CDC/Cynthia Goldsmith

התפשטות זו הדליקה נורה אדומה אצל שלטונות הבריאות בשל האפשרות שהעופות עלולים להוות מקור למגיפה חדשה בקרב בני אדם. המקרה הראשון בו זוהתה העברה של שפעת מעוף לאדם היה ב-1997, כאשר הנגיף גרם למותם של 6 אנשים בהונג קונג.

אולם, כפי שקרה בנגיף הסארס, אין להוציא מכלל אפשרות, שעל-ידי היווצרות מוטציה או באמצעות ערבוב של הגנים שלו עם גנים של נגיף השפעת באדם (שנפוץ מאוד בתקופה זו) ייווצרו זנים חדשים שיסגלו לעצמם את יכולת ההדבקה מאדם לאדם ויהפכו למחוללי מחלה קטלניים. זו הסיבה שארגון הבריאות העולמי והשלטונות בווייטנאם החלו במבצע חיסול הלולים בהם או בסביבתם נמצאו עופות חולים. העוסקים במבצע חשופים ביותר להדבקה ועל כן עליהם להיות מצוידים במסכות, כפפות וכיסוי לעיניים.

למרות הכחשה נמרצת של הסינים, סימנים רבים מצביעים שוב על דרום סין כעל מקור המחלה, שם התגלו בשבועות האחרונים מקרי מוות של ברווזים בקנה מידה רחב. בימים אלה נשלמת קביעת הרצף של זנים שונים של הנגיף וכן שוקדים על הכנת חיסון מתאים. התברר שהנוגדנים שנוצרו נגד הנגיף שבודד בשנה שעברה בהונג קונג אינם יעילים נגד הנגיף שבודד השנה, ואכן בדיקת הרצף מוכיחה כי הנגיף עבר מוטציות מאז 2003.

ללא ספק, מגיפת הסארס הכינה את שלטונות הבריאות למלחמה במחלות מסוג זה.


פורסם ב"גליליאו" גיליון 66, פברואר 2004.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה