יום שני, 2 בינואר 2023

על מחלת הצרעת והשתקמות הכבד - מתן ארבל


מחקר חדש מראה שבמחלת הצרעת הכבד עובד תהליך של שיקום וחוזר להיות בגודל ובתפקוד כמו כבד של אדם צעיר. רשומה קצרה על איך הבנה של מנגנונים של מחלות יכול להביא תועלת לא צפויה. 

חיידקי Mycobacterium leprae צבועים בצביעה יציבת חומצה
CDC - 2123

צרעת זו מחלה קדומה, שקיימת ומוכרת לאנושות כבר אלפי שנים. המחלה, נגרמת על ידי החיידק Mycobacterium leprae ופוגעת בקצות העצבים, בעור, בעיניים ומערכת הנשימה. למעשה חלק מהחולים, עקב הפגיעה במערכת העצבים, מאבדים תחושת כאב לגמרי, מה שמאפשר להם לאבד חלקי גוף בקלות יחסית. בגלל שהמחלה עתיקה, והמחזה שלה מחריד, לא חסר תיאורים שלה בקולנוע או בספרות, לדוגמה, המלך המסכן מסדרת בית הדרקון.


בעת הקדומה, היו משליכים את המצורעים שנחשבו כמדבקים מאוד למושבות מבודדות והמחלה נחשבה עונש מאלוהים. בגלל היעדר כלי אבחנה, הרבה מחלות עור אחרות היו סובלים מאותו גורל אכזר של הגליה ופחד מהם. למרות הסטיגמה, צרעת היא מחלה מאוד לא מדבקת, וגם כאשר נדבקת בחיידק, ישנו סיכוי של 95% שלא תתפתח שום מחלה. למעשה הרפואה המערבית עשתה עבודה מאוד טובה נגד החיידק, אם ב-1970 מעריכים את מספר החולים העולמי בכ-5.2 מיליון, היום זה רק 200 אלף, וקטן כל הזמן. 

אבל איך זה קשור לכבד? מסתבר שהחיידק יודע לתכנת מחדש את תאי הכבד כדי לעודד גדילה ומחזיר את התאים למצב 'צעיר' ובריא יותר 

במחקר הדביקו כמה עשרות של ארמדילים (גם הם מאכסנים טבעיים של המחלה) ובדקו את מצב הכבד שלהם מול אוכלוסייה בריאה. ואכן, הכבד יותר גדול, יותר בריא ובדיקת פרופיל ביטוי הגנים מראה כבד 'צעיר'. איך ולמה החיידקים יודעים להתערב במנגנונים המולקולריים המסובכים האלו? הניחוש שלכם טוב כמו שלי.


ארמדיל טאטו
וינסנט לוקס - ויקיפדיה

מחקר מעמיק של מנגנוני החיידק, יוכלו לספק בעתיד תרופה לשיקום הכבד, מה שיכול להציל הרבה מאוד חיים שכן כל שנה מתים 2 מיליון אנשים מבעיות כבד. בכללי, האינטראקציה בין פתוגנים קדומים כאלו לבני אדם, זה נושא מרתק. מעניין מה עוד נוכל ללמוד. 

המאמר המקורי - ב- Cell


מתן ארבל  הוא דוקטורנט במחלקה לביוטכנולוגיה ומיקרוביולוגיה באוניברסיטת ת"א ומנגיש מדע בזמנו הפנוי.

פורסם במקור בטוויטר של המחבר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה