יום חמישי, 26 בספטמבר 1996

האם האבולה שינתה היסטוריה? - מרית סלוין


האם מגפת הדבר שהתחוללה באתונה בשנים 430־427 לפני הספירה לא ה״תה אלא מגיפת אבולה? יש חוקרים החושבים כך. המגפה המסתורית הסרת התקדים סימנה את תום תקופת שלטון פריקלס באתונה, כמו גם את חיסול המלחמה עם ספרטה, והחישה, ככל הנראה, את סופו של תור הזהב של יוון. ההיסטוריון היווני תוקידידס מספר כי באורח פתאומי הופיעה באתונה מחלה קשה שמוצאה ״באתיופיה ליד מצרים, שעברה אל עבר מצרים ולוב", ואז ״פתאום תקפה את אתונה״. תוקידידס, שהיה מניצולי המגפה, מציין כי יותר מ־300,000 אתונאים (אחד מכל שלושה) מתו מהמחלה, שסימניה היו חום גבוה, שלפוחיות בעור, הקאות, כיבים במעיים ושלשולים. רוב הקורבנות מתו כשבוע לאחר התפרצות המחלה.

נגיף אבולה במיקרוסקופ אלקטרונים
CDC/Frederick A. Murphy


החוקר פטריק אולסון (Olson) אפידמיולוג מהמרכז הרפואי הימי בסן־דיגו, קליפורניה, סבור כי נגיף האבולה עשוי להיות הגורם למגפה המסתורית. במכתב שכתב לכתב העת ״התפרצות מחלות חדשות״ (Imerging Infections Diseases), הוא מציין כי המחלה המסתורית ביוון כמו מחלת האבולה, שפרצה בזאיר ב־1995, הופיעו ונעלמו בפתאומיות, ובשתיהן הקורבנות מתו בתוך זמן קצר. מה שעורר במיוחד את תשומת לבו היו הגיהוקים שאפיינו 15 אחוזים מנפגעי האבולה - סימפטום לא רגיל, שהוזכר גם על ידי תוקידידס. קיימים עוד רמזים תומכים: באי סנטוריני שליד אתונה נמצאים שרידים של ציורי קיר מינואיים, ובהם רואים קופים ירוקים, הידועים כפונדקאים של נגיף האבולה. הנגיף יכול היה בקלות להיות מופץ על ידי מלחים מספינות שהגיעו מאפריקה לאתונה.

לצערם של החוקרים, לא נותרו כל עדויות גנטיות על אופיו של הנגיף המסתורי, וזאת בגלל העובדה שהיוונים שרפו את כל מתיהם כדי למנוע הידבקות.
,
פורסם ב"גליליאו" 18, ספטמבר/אוקטובר 1996

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה