יום שבת, 23 ביולי 2005

לרמות את הבקטריה - אורית סוליציאנו, אסתר טל

 

שליטה בחיידקים באמצעות התערבות בתקשורת הבין חיידקית


חוקר צעיר מהאוניברסיטה העברית, עאדל ג'בור, פיתח שיטה לשליטה בפעילותם של חיידקים בלא אנטיביוטיקה דרך התערבות בתהליך התקשורת שלהם. על מחקרו זכה ג'בור בפרס קיי לפיתוחים חדשניים.

רוב המחלות הזיהומיות נגרמות בשל הצטברות רובד של חיידקים. במקרים רבים החיידקים נוטים להתקבץ בקהילות המכונות "ביופילם" ולהיצמד לרקמות חיות, לשתלים או לשיניים וכן למשטחים מלאכותיים דוגמת צנרת או מערכות מיזוג. 

ביופילם של חיידקי Staphylococcus aureus על קטטר
צילום במיקרוסקופ אלקטרונים: CDC/Janice Haney Carr

באחרונה גילו כי בתוך הביופילם מתקיימת רשת תקשורת בעזרתה מתקשרים החיידקים על פי עיקרון של רגישות סף. במערכת התקשורת הבין-חיידקית הזו משתתפות מולקולות המכילות את היסוד בּוֹרוֹן.

ג'בור, דוקטורנט בבית הספר לרוקחות ובבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית, הצליח לייצר תרכובות הדומות למולקולות התקשורת הטבעיות. כך ניתן להשפיע על התקשורת בין החיידקים, למנוע את פעילותם או להגביר אותה בעת הצורך.

לבקרה על תקשורת חיידקים יכולה להיות השפעה על המלחמה במחלות זיהומיות, והיא עשויה לחסוך שימוש באנטיביוטיקה. בדרך זו אפשר להשפיע על הפיזיולוגיה של החיידקים, על האלימות שלהם ועל חיותם. אפשר גם להשתמש בחומרים אלה כדי לעודד את המשך התפתחותם של החיידקים על מצע הביופילם, מה שיכול להועיל, למשל, בענף הביוטכנולוגיה, בחקלאות ובתעשיית המזון, שם משמשים חיידקים לביצוע התהליך או המוצר.

המחקר בוצע בהנחייתם של פרופ' מוריס סרבניק מבית הספר לרוקחות באוניברסיטה העברית ושל פרופ' דורון שטיינברג מבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית. עוד השתתף במחקר תלמיד המחקר משה ברונשטיין. חברת יישום למו"פ של האוניברסיטה העברית רשמה פטנט על הפיתוח.


אורית סוליציאנו, אסתר טל, מדוברות האוניברסיטה העברית

פורסם ב"גליליאו" 83, יולי 2005.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה