יום ראשון, 14 במאי 2023

חדקונית מדברית וחיידקי Citrobacter סימביוטיים - איגור ארמיאץ'

 

כשביקרתי לפני חודש בביו-בליץ ערד, הימרתי על כך שבחודש מאי הזה יתפרצו נמפיות החורשף. היו המוני זחלים שלהן במדבר. אבל הטבע כמו תמיד הפתיע, ואחרי התפרצויות קודמות של נמפיות, שפיריות, רצניות וארבה, קיבלנו השנה גל של אלפי חדקוניות מדבריות מהמין Menecleonus virgatus, שהגיעו לכל חופי הארץ במספרים גדולים.


חידקונית מדברית - שמורת חוף גדור, 5.2023

אלה חיפושיות גדולות ויפות, שקשה לפספס. הן נראות מאוד מעניינות, אבל את השלב המעניין ביותר הן כבר עברו. בעודה זחל, החדקונית הזאת בונה פקעת בוץ סביב שורשיו שיח מלחית, אי-שם בנגב. היא חיה משתיית נוזלי השורשים ומתגלמת באותה פקעת בוץ בה גדלה. 

עולה השאלה - כיצד הזחל של חיפושית זו והדומות לה משלים את תזונתו, הדלה בחלבונים וחומרי מזון אחרים שכמעט אינם קיימים במוהל השורשים?

החשד נופל על חיידקים סימביוטיים, שהרי תרומתם כבר הודגמה בבעלי-חיים אחרים. צוות מחקר מאוניברסיטת בן-גוריון, שהחל בבחינת הסוגיה, מצא* כי פלורת חיידקי המעיים של זחלי החדקונית שונה ממצאי החיידקים בסביבת הזחל. עוד נמצא כי החיידקים הדומיננטיים בפלורה זאת שייכים לסוג Citrobacter. חיידקים אלה ידועים כסימביוטיים של בעלי-חיים אחרים, ומסייעים בקיבוע חנקן, במחזור חומצת שתן ובפירוק תאית. הצוות טרם הגיע למסקנה, אך ההימור הוא על כך שלחיידקים אלה תפקיד בקיבוע חנקן במערכת העיכול של החדקוניות - מה שמאפשר לייצר חומצות אמינו "מהאוויר". מיחזור חומצת שתן יכול להועיל גם הוא. מכיוון שהזחלים לא לועסים את השורשים, כנראה שאין בתזונתם תאית לפרק. 

החדקוניות המדבריות התפרצו לתודעה הישראלית לשבוע אחד, ובקרוב יישכחו. כנראה שיהיו התפרצויות נוספות, בעשורים הקרובים. ואז בוודאי יהיו לנו הרבה תגליות חדשות ומדהימות על החיפושית המעניינת הזאת.

שמורת חוף גדור, 5.2023


 המחקר (*)

Gut bacteria of weevils developing on plant roots under extreme desert conditions


איגור ארמיאץ' הוא דוקטורנט באוסף העכבישנים הלאומי

פורסם בדף הפייסבוק "ארצות החמרה - שמירת טבע במישור החוף" - 14 במאי 2023


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה