יום חמישי, 25 במאי 2023

חיידקי Staphylococcus epidermidis מהונדסים לחיסון נגד מלנומה - אסף לוי

 

לפני חודש התפרסם מאמר שומט לסת ב-Science שהראה איך חיידקים יכולים לחסן כנגד סרטן או לרפא סרטן. את העבודה הוביל מייקל פישבאך (Fischbach), חוקר צעיר מסטנפורד והסטודנטית המובילה היא ארין צ'ן (Chen).

בשנים האחרונות תחום המיקרוביום מקבל המון תשומת לב. אותם טריליוני חיידקים שחיים עלינו ומקיימים איתנו יחסי גומלין או רק ניזונים מהמזון שאנו מעכלים. הם גם מאמנים את מערכת החיסון שלנו להבדיל בין טוב (תאי הגוף, מזון) לרע (פתוגנים) ולכן ילדים צעירים הגדלים בסביבות יותר מלוכלכות או עם בעלי-חיים שמביאים הרבה חיידקים איתם, מפתחים פחות מחלות אוטואימוניות ואלרגיות בהן מערכת החיסון תוקפת גורם שגוי. ילדים שמטופלים בהרבה אנטיביוטיקה בשלב חיים מוקדם מאד מגדילים סיכון לאותן המחלות כי אצלם אין את מגוון החיידקים הדרוש לאימון מערכת החיסון.

אחת השאלות המעניינות היא איך מגיבה מערכת החיסון שלנו לחיידקים הנייטרלים. אלו מכונים גם קומנסאלים ומהווים את רוב חיידקי הגוף. נצפתה נגדם בעבר תגובה חיסונית מסקרנת למרות שהם לא גורמים לאינפקציה. במחקר הנוכחי החוקרים רצו לבדוק את אופי התגובה החיסונית הנ"ל.

הם הינדסו לתוך חיידק העור הנפוץ Staphylococcus epidermidis גן לחלבון מתוך סרטן מלנומה כך שהחיידק ייצר את החלבון והציג אותו על פני התא וגם הפריש אותו. כל זאת כדי להטעות את מערכת החיסון שהחלבון הוא מזהה ספציפי של החיידק ויש לזהותו ולתקוף תאים הנושאים אותו (אנטיגן). 


חיידקי Staphylococcus epidermidis במיקרוסקופ אלקטרונים סורק 
צילום:  NIAID

החיידקים המהונדסים נמרחו על פרוות עכברים. שבוע אחר-כך הוזרקו לעכברים תאי סרטן מלנומה אגרסיביים. העכברים שטופלו בחיידקים המהונדסים ייצרו תאי T כנגד תאי הסרטן המכילים את האנטיגן באופן טבעי, שנדדו בגוף עד הסרטן ותקפו אותו עד לכדי דעיכה משמעותית בגודל הסרטן! כלומר, החיידקים חיסנו את העכברים כנגד הסרטן. אותו טיפול עבד גם כנגד סרטן גרורתי. מה שדי מפתיע שכל הטיפול כלל מריחה עדינה של חיידקים על הפרווה, ללא שום טיפול חודרני. הטיפול עבד יפה כנגד הסרטן גם כאשר החיידקים נמרחו 25 יום לפני הזרקת הסרטן. במצב כזה כבר אין חיידקים ביום ההזרקה של הסרטן אך נותר זיכרון חיסוני כנגד הסרטן המבוסס על האנטיגן מהחיידק. שילוב של החיידק עם אימונותרפיה ידועה (checkpoint inhibitors) פעל ביעילות אפילו גבוהה יותר. מעבר למניעת הסרטן החוקרים גם בדקו אם ניתן להשתמש בחיידקים כתרופה. הם קודם הזריקו את הסרטן ורק שבוע אח"כ את החיידקים. גם כאן היה אפקט יפה של תקיפת הסרטן על ידי תאי T שפעלו כנגד האנטיגן הסרטני. 

בקיצור: וואו!!

המודל הוא שמערכת החיסון במקרה זה מאומנת שהסרטן הוא כביכול תאי חיידקים שיצרו אינפקציה ולכן יוצאת לחפשו ולהשמידו. החיידקים משמשים כ-adjuvant להגביר את התגובה החיסונית.

נושא המיקרוביום הוא לטעמי קצת הייפ בשנים האחרונות עם הרבה הבטחות שרק חלקן הקטן מקויים. זו אחת העבודות המדעיות המהפכניות שמראה את הכוח של שילוב חיידקים עם מערכת החיסון שלנו.

המאמר ב-Science. 


ד"ר אסף לוי - המחלקה למחלות צמחים ומיקרוביולוגיה, הפקולטה לחקלאות, האוניברסיטה העברית

פורסם בטוויטר של המחבר - מאי 2023


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה