יום שלישי, 20 באוקטובר 1998

מי מפחד ממוצרי מזון מהונדסים גנטית - איתן ישראלי


עד היום אושרו בארה״ב למעלה משלושים מיני צמחי מאכל שפותחו בטכניקת ההנדסה הגנטית, ורבים נוספים נמצאים בתהליכי ניסוי ואישור. החל מ-1996 אחוז צמחי הסויה המהונדסים הנשתלים בארה״ב הלך ועלה והגיע לכדי 27%. גידול זה נושא גן המקנה לו עמידות לקוטלי עשבים, תכונה המקלה מאוד על המגדלים, היכולים להשתמש בקוטלי עשבים בשדות הסויה ללא חשש מפגיעה ביבולים עצמם. בארה״ב אין דרישה לסמן מוצרי מזון מהונדסים ככאלה, והסימון הינו התנדבותי. לעומת זאת באירופה, וביחוד בבריטניה, יש התנגדות ציבורית להכנסת מוצרי מזון מהונדסים לשוק. בסקר שנעשה בבריטניה השנה נמצא ש-77% מהאנשים מעונינים לאסור שימוש במוצרי מזון מהונדסים, ו-61% לא ירצו לאכול ממוצרים כאלה. בארצות אירופאיות אחרות, כמו אוסטריה, לוקסמבורג ונורווגיה יש התנגדות לקבל זן מהונדס של תירס שאושר לשימוש ע״י הקהילה האירופאית, או זנים הנושאים עמידות לאנטיביוטיקה. למרות שאין דרישה חוקית באנגליה לסמן מוצרים מהונדסים ככאלה, נהגו רשתות השיווק לסמן זאת בהתנדבות, למשל תרכיז עגבניות, שהונדסו להבשלה מאוחרת.

החשש של הציבור הינו מפני הבלתי ידוע, וניזון מחוסר האמון בתעשית המזון וההנחיות הרשמיות של הרשויות, שלא הוכיחו אחריות מירבית באירועים של זיהומי מזונות בסלמונלה, E. coli, וכמובן ספגת המוח של הבקר.

הפגנה בוורשה שבפולין נגד הנדסה גנטית - 2012
צילום: Mariusz Rutkowski, Wikimedia commons 

הציבור חש שצריכת מזון מהונדס מעמידה בפניהם סיכון בלתי ידוע, בעוד שמכל היתרונות שבזנים מהונדסים נהנים המגדלים וחברות הטכנולוגיות (שרובן בבעלות ארה״ב). ההתנגדות החריפה לענין זה לבשה צורה של מחאה ציבורית ולוותה בפעולות אלימות של הרס תערוכות בנושא זה והשמדת שדות גידולים מהונדסים. מאידך, נוטה הציבור האירופאי לקבל בברכה מוצרים רפואיים ואחרים שפותחו בשיטות של הנדסה גנטית. למשל האינסולין המהונדס והאנזים כמוזין המשמש בתעשיות הגבינה. דווקא מוצר אחרון זה התקבל בברכה בקהילת הצמחונים, כאשר בעבר הופק האנזים מקיבות של עגלים. הציבור נוטה לקבל מוצרים מהונדסים כשהוא חש ברווח או בטובה הצומחים מהם למשתמש ישירות, כגון טיפול רפואי טוב יותר או אבחון משופר. הציבור רוצה להיות שותף בתהליך קבלת ההחלטות בנושאים אלה ולא לקבל את קביעות הרשויות והממסד המדעי בצורה עיוורת. יש לשתף את הציבור בשלבי המחקר והפתוח של מוצרים מהונדסים שיהיו בשימושו, ולא רק להבטיח שהמוצר הסופי יהיה בטוח בשימוש. עתה מוצעת חקיקה בקהילה האירופאית להורות ליצרנים ולספקים לסמן מוצרי מזון שיכילו ״DNA זר״ או חלבונים שנוצרו בטכניקת ההנדסה הגנטית.

המאמר - מ-Science

פורסם ב"תצפית" 3, אוקטובר 1998

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה