יום ראשון, 12 בספטמבר 2021

קורים ופריחות של חיידקים כחוליים - אופיר הירשברג


חיידקים כחוליים (ציאנובקטריה - cyanobacteria) הינם חיידקים פוטוסינתטיים החיים בעיקר בסביבות אקווטיות. חיידקים אלו הופיעו לפני כשלושה מיליארד שנה והיו הגורם לאחד האירועים האבולוציוניים החשובים בהיסטוריה של כדור הארץ - עליית ריכוז החמצן באטמוספירה.


,
חיידקי Nostoc מבריכת מכללת לוינסקי , בת"א

בשל שינוי האקלים, עליית ריכוז ה-CO2 ועליית ריכוז הנוטריינטים במקווי מים כתוצאה מזיהום, חלה בעשורים האחרונים עלייה בתדירות ובעוצמה של תופעה המכונה פריחת החיידקים הכחוליים. בזמן פריחה עולה ריכוז החיידקים במים ומשנה את צבעם. פריחות אלו יכולות לגרום לנזקים רבים - הן משנות את ריכוזי החמצן במים, דבר הפוגע בדגים וחסרי חוליות שוכני קרקעית, בנוסף, מינים מסוימים של חיידקים כחוליים מיצרים מגוון רעלנים שעשויים להיות רעילים לבעלי חיים ואף לאדם. חיידקים כחוליים מהוות מזון באיכות נמוכה למינים רבים של בעלי חיים.

חלק ממיני החיידקים כחוליים יוצרים קורים (פילמנטים) שיכולים להיות מורכבים ממספר רב של תאים. בחלק מקורים אלו התאים מתחלקים לתאים פוטוסינתטיים ותאים מקבעי חנקן. פריחות של חיידקים כחוליים קוריים מהוות סכנה לחלק מבעלי החיים המסננים שכן הקורים קשים לעיכול ויכולים 'לחסום' את מערכת העיכול של בעל החיים.

צולם באוניברסיטת תל-אביב. מיקום מדויק בתיאורי התמונות. 

,

חיידקים מה-Oscillatoriales בשלולית הבאסה הרצליה
אני לא יודע אם זה מה שרואים בתמונה, אבל ישנם חיידקים הטרוטרופיים הנצמדים ל-Oscillatoria 
כדי להנות מהחמצן שהם מייצרים

אופיר הירשברג - דוקטורנט לאקולוגיה באוניברסיטת תל אביב 

פורסם בקבוצת ארצות החמרה בפייסבוק - ספטמבר 2021


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה