יום שישי, 1 בספטמבר 2023

רעלן חיידקי חדש - שפוגע בחרקים - אסף לוי


חיידקים נמצאים על פני כדור הארץ כבר כ-3.5 מליארד שנה. הם הגיעו לכל נישה אקולוגית ויצרו מגוון גנטי עצום עם הזמן, ועם המגוון הזה גם מגוון כימיקלים עצום שהם מייצרים לצורך התאמה לסביבה. אלו מולקולות שונות לקליטת חומרי מזון מהסביבה, מולקולות לתקשורת עם יצורים אחרים, מולקולות לצרכי תחרות ולוחמה עם יצורים אחרים. חלק מהמולקולות הללו שימושיות מאד לצרכי האדם והן כוללות אנטיביוטיקות ותרופות למגוון מחלות, שלל רעלנים, חלבונים הזוהרים בחושך, מערכת הקריספר לעריכה גנומית, אנזימים שעובדים בטמפרטורה גבוהה, הורמונים, ויטמינים, פיגמנטים ועוד המון דוגמאות.

אחד הדברים שאנו מתעניינים בהם במעבדה הן מולקולות קוטלות חרקים המיוצרות על ידי חיידקים. למולקולות אלו יכול להיות שימוש חקלאי. לא מזמן עשינו סריקה על כמה זני חיידקים לא נחקרים ומצאנו חיידק עם תוצאה מעניינת מאד כשהזרקנו אותו לזחלים של פרודניה, עש המזיק לחקלאות.


בתמונה פה אפשר לראות זחלים משמאל שהזרקנו להם את החיידק החי. הם השחירו ומתו תוך 48 שעות. לעומתם, הזחלים עם החיידק המומת (מורתח, מימין) לא השפיעו על הזחלים והם התקדמו להתגלמות לקראת הפיכה לעש בוגר. אנו כרגע עושים ניסוי אבולוציה מכוונת (directed evolution) של החיידקים בתוך החרק כדי לראות השפעה על עוצמת קטל החרקים של החיידקים.
אעדכן שכשיסתיים הניסוי.  

את הניסוי ביצעו ענבל פולין וגלעד מיטב.


ד"ר אסף לוי - המחלקה למחלות צמחים ומיקרוביולוגיה, הפקולטה לחקלאות, האוניברסיטה העברית

פורסם בטוויטר של המחבר - ספטמבר 2023


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה