יום חמישי, 4 בינואר 2024

דרוש: תמריץ כלכלי לפיתוח אנטיביוטיקה - מתן ארבל

 

חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה הורגים בשנה בערך מיליון איש, וזה הולך רק להחמיר. לכן הפרסום שגילו קבוצה חדשה של אנטיביוטיקה, שמכוונת למטרה חדשה ומצליחה להרוג גם חלק מהחיידקים העמידים בעולם, הוא חשוב ומעורר תקווה. 

אבל אלו אירועים נדירים, שיהפכו רק נדירים יותר. לא בגלל שלא נשאר מה לגלות, אלא פשוט כי התמריץ הכלכלי הקיים לפיתוח תרופות כאלו, הוא לא מתאים. רק 1 מתוך 30 חומרים כאלו שיבחנו קלינית, יגיעו בסוף ללקוחות. בגלל כל שלבי הרגולציה,  אנחנו מדברים על עלות שמתקרבת למיליארד דולר. 



ואחרי שגילינו את האנטיביוטיקה? חייבים להשתמש בה כמה שפחות, אחרת מהר מאוד אנחנו נגרום לפיתוח של עמידות לאותה אנטיביוטיקה, ולכן ההכנסות ממכירות מחומר חדש שכזה מוערכות בכ-100 מיליון שקל בשנה. לא מעט כן? אבל בהתחשב שזה שעלה מיליארד לפתח ושתוך כמה שנים ספורות יהיה כבר חיידקים עמידים לאותה אנטיביוטיקה? זה פשוט לא משתלם. לכן חברות עושות את זה פחות ופחות. הפתרון יכול להיות לעבור לטכנולוגיות אחרות (שאף אחת לא הוכיחה עצמה באותה רמה כמו אנטיביוטיקה) אם זה פאג'ים, פפטידים אנטימיקרוביאליים או משהו אחר. 

אבל פתרון אחר הוא לא פתרון מדעי, אלא כלכלי. בואו נשנה את שיטת התמריצים הכלכלית של פיתוח אנטיביוטיקה כדי שנוכל להיאבק באותם חיידקים עמידים. זה לא גזרת גורל. על זה הכתבה המעניינת שאני מצרף מבית nature. צריך גם לזכור שתהליך פיתוח כזה הוא ארוך, ארוך מאוד. אם אנחנו רוצים לראות תוצאות, חייבים להשקיע כסף בזה, אתמול. לא לחכות עד שהמצב יהיה נורא, ואז להיזכר...

עוד דבר שאני מזכיר כל פעם שאני מדבר על עמידות לאנטיביוטיקה וזה חיות משק. אולי התחום הכי הרסני במובן של עמידות לאנטיביוטיקה זה גידול חיות משק. אנחנו מגדלים אינספור חיות בצפיפות ותנאי הגיינה מחרידים והדרך היחידה שלא המונים מהם ימותו ממחלות שברור שיגרמו מהתנאים הללו היא לדחוף להם כמויות מחרידות של אנטיביוטיקה, לרוב לא כטיפול אלא למניעה, וזה, פשוט משוגע. מוסרית, אקלימית וגם רפואית, אין שום היגיון לתעשייה הזאת. גם אם זה טעים מאוד.


הכתבה מ-Nature


מתן ארבל הוא דוקטורנט במחלקה לביוטכנולוגיה ומיקרוביולוגיה באוניברסיטת ת"א ומנגיש מדע בזמנו הפנוי.

פורסם במקור בטוויטר של המחבר, ינואר 2024


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה