יום חמישי, 11 בינואר 2024

חיידקים מהונדסים גנטית לטיפול בחטטת (אקנה) - מתן ארבל

 

מה אם הייתי אומר לכם שאפשר לטפל באקנה עם חיידקים מהונדסים גנטית? 

חלב (sebum) זה חומר שומני שמופרש מתאים ייעודיים בזקיקי השיער שלנו ויוצר שכבה שומנית על העור והשיער שלנו שמגן עליהם מפתוגנים ועוזר לפעילות התקינה של העור. כאשר אותם זקיקי עור נסתמים, אם זה לכלוך, תאים מתים, חיידקים או כל דבר אחר, אותו חלב, שמיוצר ביתר עקב החסימה גורם להתפתחות של אותם פצעונים ידועים לשמצה. לרוב על הפנים, אבל הם יכולים להימצא בכל הגוף. 



טיפולים נפוצים היום הם אנטיביוטיקה (אם זיהום חיידקי חוסם את הזקיקים) או רואקוטן (נגזרת של ויטמין A שמורידה את ייצור החלב ופוגעת בצורה בלתי הפיכה באותם תאים המייצרים אותו). שני הפתרונות כרוכים בפגיעה מסוימת בעור או במיקרוביום שלו בצורה בלתי הפיכה הרבה פעמים. 

כן, אני מקווה שאתם לא מופתעים מכך שלעור יש מיקרוביום, חיידקים ופטריות שהם חלק ממרקם וממארג העור שלנו בצורה תקינה ובריאה. אז מה הרעיון? בואו ניקח חיידק שנמצא בצורה טבעית בעור שלנו, ונהנדס אותו ככה שיתן מענה ממוקד בעיה לחטטת (אקנה). 

זה בדיוק מה שהם עשו. חוקרים מברצלונה לקחו חיידק בשם Cutibacterium acnes והנדסו אותו ככה שייצר חומר שמווסת את ייצור החלב בזקיקי השיער. השם של החיידק מרמז שהוא לא לגמרי צופה תמים מהצד, אלא הוא בעצמו יכול להיות פתוגני ולמעשה הרבה פעמיים הוא זה שאחראי להתפתחות האקנה או מחלות עור אחרות. אבל, הוא נמצא על עור בצורה תקינה. רוב העבודה הייתה בניית תשתית להנדסה גנטית של החיידק, שעכשיו יהיה ניתן להשתמש בה כדי אולי לתת מענה למחלות אחרות. החיידק נוסה על עכברים, אבל זה מאוד לא מתאים במיוחד שכן יש הבדל די ניכר בין העור העכברי לשלנו ואם הפתרון הזה יגיע לצרכנים מחכה לו דרך רגולטורית ארוכה מאוד. אבל, איזה מגניב זה?? 

 אתם הייתם מורחים חיידק מהונדס גנטית על הפנים כדי להיפטר מפצעונים?


תקציר המאמר - מ-Nature Biotechnology

מתן ארבל הוא דוקטורנט במחלקה לביוטכנולוגיה ומיקרוביולוגיה באוניברסיטת ת"א ומנגיש מדע בזמנו הפנוי.

פורסם במקור בטוויטר של המחבר, ינואר 2024


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה