יום רביעי, 4 ביולי 2012

נוגדנים (נגד HIV) מחלב אם - דינה וולודרסקי־באום


נגיף ה-HIV יכול לעבור מאם לתינוק דרך חלב אם, אך רק אחת מעשר אמהות נשאיות אכן מעבירה בהנקה את הנגיף לתינוקה. החוקרים רצו לבדוק מהי התגובה החיסונית שמגנה על רוב התינוקות, כך שאינם נדבקים בהנקה, והאם אפשר ללמוד מהתגובה הזו לגבי עיכוב הנגיף באופן כללי. 

נגיף ה-HIV יכול לעבור מאם לתינוק דרך חלב אם, אך רק אחת מעשר אמהות נשאיות אכן מעבירה בהנקה את הנגיף לתינוקה. חוקרים מאוניברסיטת דיוק שבצפון קרוליינה, ארצות־הברית, בראשות סלי פרמר (Permar), רצו לבדוק מהי התגובה החיסונית שמגנה על רוב התינוקות, כך שאינם נדבקים בהנקה, והאם אפשר ללמוד מהתגובה הזו לגבי עיכוב הנגיף באופן כללי. 

נוגדנים נגד נגיף ה-HIV מיוצרים רק בשלב מאוחר יחסית לאחר ההדבקה הראשונית, ולפיכך אינם יעילים בעיכוב שכפול הנגיף. לעומת זאת, הזרקה של נוגדנים המבודדים מנשאי HIV עשויה להגן מהנגיף. הניסיונות שנעשו עד כה לייצר חיסון כנגד H1V לא צלחו, ולפיכך, כדי לפתח חיסון מוצלח, ישנה חשיבות רבה באפיון הנוגדנים שיכולים לנטרל את הנגיף. על פי מחקרים שונים אפשר לבודד נוגדנים כאלה מרקמות ריריות של אנשים שנחשפו לנגיף אך נותרו בריאים, אלא שיש קושי רב בהשגת דגימות של רקמות ריריות שמהן אפשר להפיק נוגדנים. לעומת זאת, חלב אם עשיר בתאי B המייצרים נוגדנים, ואפשר לאסוף אותו בקלות יחסית, לפיכך הפקה של נוגדנים כאלה מחלב אם עשויה לשפוך אור על האפשרות לנטרל את הנגיף. 

אשה מניקה באפריקה, 1933
צילום: Karl Schwabe, Wikimedia commons

פרמר ועמיתיה אספו דגימות של חלב־אם מנשים נשאיות במלאווי שבאפריקה. הדגימות הוקפאו והועברו למעבדתם של החוקרים.

ממצאי המחקר התפרסמו במאי 2012 בכתב־העת Plos One. החוקרים מצאו כי בחלב אם ישנם תאי B המייצרים נוגדנים הנקשרים לחלבוני המעטפת של הנגיף ומנטרלים אותו. החוקרים אפיינו את שני סוגי הנוגדנים בשיטות ביוכימות וביואינפורמטיות שונות, וכינו אותם CH07 ו-CH08. זהו המחקר הראשון שבו בודדו נוגדנים נגד HIV מחלב אם.

מעניין לציין כי המלצת המרכז לבקרת מחלות בארצות־הברית לאימהות נשאיות HIV היא לא להניק את התינוק מחשש להדבקה, ולבחור באפשרות הבטוחה של תרכובות מזון לתינוקות. עם זאת, באזורים מתפתחים ממליץ ארגון הבריאות העולמי להמשיך בהנקה כדי למנוע מוות של תינוקות כתוצאה ממחלות זיהומיות אחרות או התייבשות.

דינה וולודרסקי־באום היא בעלת תואר מוסמך במדעי החיים ממכון ויצמן למדע, ותואר ראשון במדעי החיים מהאוניברסיטה
העברית.

פורסם ב"גליליאו", 167,  יולי 2012

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה