יום שישי, 31 בינואר 2003

איידס: חדשות רעות למחוסנים? - דינה צפרירי

 

האם יש צורך בפיתוח חיסונים חדשים נגד איידס?

ביום האיידס הבינלאומי, שחל בדצמבר האחרון, התעורר ויכוח סביב דיווח שהתפרסם בכתב העת Nature, על אודות חולה איידס שקיבל חיסון נגד זן מסוים של נגיף (וירוס) ה-HIV, ונדבק בזן אחר שלו.

בגלל חולשת המערכת החיסונית של חולי האיידס, הס מטופלים לרוב ב״חיסון סביל״, כלומר - מזריקים להם נוגדנים מוכנים המכוונים כנגד הנגיף (להבדיל מ״חיסון פעיל״, שבו ניתנת גירסה מוחלשת של הווירוס או החיידק לאדם בריא, כדי שהגוף ייצור בכוחות עצמו חיסון).

כמקובל בסוג זה של טיפולים, הנוגדנים ניתנים לחולה רק עד שהנגיף מדוכא. עם נסיגתו מתאוששים (ברוב המקרים) חלקים של המערכת החיסונית ושומרים את הנגיף תחת בקרה, לעתים עד כמה חודשים. אותו חולה הגיב היטב לטיפול, אך נדבק בזן אחר של הנגיף, כנראה תוך קיום יחסי מין עם נשא איידס, והמערכת החיסונית שלו קרסה במהירות.

זהו המקרה הראשון שפורסם, שבו נצפתה הידבקות-על (superinfection), כלומר, הידבקות נוספת אצל אותו חולה. ד״ר ברוס ווקר (Walker) מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרוורד אומר שעד כה חשבו שאדם שחוסן נגד זן אחד של HIV מחוסן למעשה נגד כולם. הזן שבו נדבק החולה בשנית דומה מאוד לזן הראשון, ונפוץ מאוד בארה״ב. בכל זאת, המערכת החיסונית של החולה לא יכלה לו.

שרה רולנד-ג׳ונס (Rowland-Jones), המפתחת חיסונים נגד איידס באוניברסיטת אוקספורד שבבריטניה, אומרת כי המערכת החיסונית של חולי האיידס אינה משתקמת לגמרי אחרי החיסון, ומידת השיקום שונה מחולה אחד למשנהו.

הוויכוח שהתעורר בעקבות הדיווח עוסק בשאלה אם מדובר במקרה נדיר ולא מייצג (כפי שטוענת רולנד־ג׳ונס), שיש לו השפעה זעומה על אוכלוסיית נשאי האיידס (כ-40 מיליון איש ברחבי העולם), או שכדאי לפתח חיסונים נוספים נגד איידס. ליתר ביטחון, הרופאים ממליצים לזוגות של נשאי וחולי איידס להשתמש באמצעי מניעה.


הדבקה בנגיפי HIV
איור: Victor Padilla-Sanchez, PhD - Wikimedia commons

פורסם בגליליאו 53, ינואר 2003


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה