יום חמישי, 23 בינואר 2003

תיאוריה מהפכנית על היווצרות החיים - דינה צפרירי

 

חוקרים טוענים כי התהליך התרחש על קרקעית האוקיינוס

״החיים על פני כדור הארץ החלו לפני יותר מארבעה מיליארד שנים, בתוך סלעים על קרקעית האוקיינוס, בחללים זעירים שנוצרו בתוך מינרלים שהיוו את התאים הראשונים״. תיאוריה מהפכנית זו, הסותרת את כל קודמותיה, פורסמה על ידי פרופ׳ וויליאם מרטין (Martin) מאוניברסיטת דיסלדורף וד״ר מייקל ראסל (Russell) מהמרכז הסקוטי לחקר הסביבה בגלזגו, בכתב העת לפרסומים פילוסופיים של החברה הבריטית המלכותית.

לפי התיאוריות המקובלות, מקור החיים הוא בתהליכים כימיים שהתרחשו באטמוספרה של כדור הארץ הצעיר. כתוצאה מן התגובות הכימיות הללו נוצרו אבני הבניין שיצרו יצורים בעלי יכולת שכפול עצמי; רק מאוחר יותר רכשו לעצמם יצורי-בראשית אלה קרומית עוטפת. כלומר, קודם נוצרו יצורים בעלי כושר שכפול, ורק לאחר מכן הופיעו התאים.

מרטין וראסל הפכו את היוצרות. לדעתם, בראשית נוצרו תאים לא-חיים, אי-אורגניים, עשויים מברזל גופרי. לטענתם, התהליך לא התרחש על פני כדור הארץ, אלא עמוק בחשכת הקרקעית הסלעית של האוקיינוס. זרמי מים חמים, עשירים בתרכובות של מימן וגופרית, וכן ציאניד, אמוניה ופחמן חד-חמצני שעלו דרך קרום כדור הארץ, יצרו את שכבת המחצב הנקובה בחללים בקוטר של כמה מאיות המילימטר.

חללים אלה היוו מיקרו-סביבה אידיאלית ליצירת תרכובות אורגניות מהמרכיבים האי-אורגניים שנשאו איתם המים, כשהברזל הגופרי משמש כזרז. בחללים זעירים אלה יכלו התרכובות החדשות שנוצרו להישמר בריכוז גבוה מבלי להישטף למימי האוקיינוס, ולגרום ליצירת מולקולות מורכבות, דוגמת חלבונים ו-DNA. עכשיו מקווה מרטין לשחזר תנאים כאלה במעבדתו, ולהוכיח כי ה״חיים״ נטשו את הסלעים כאשר התפתחה קרומית תא עוטפת.


Champagne vent white smokers
NOAA


פורסם בגליליאו 53, ינואר 2003


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה