יום חמישי, 16 בינואר 2003

נגיף (וירוס) מלאכותי ראשון - צבי עצמון

 

ב-11 ביולי 2002 פורסם במהדורת האינטרנט של השבועון Science מאמר של קבוצת חוקרים ממדינת ניו יורק בארה״ב, המדווח על בניית נגיף פוליו ("שיתוק הילדים", Poliovirus) מלאכותי במעבדה. חומצת הגרעין של נגיף הפוליו היא RNA (וביתר פירוט - RNA "חיובי", כזה המשמש תבנית לבניית חלבונים, חלבוני הנגיף). 

החוקרים, בראשות אקרד וימר (Wimmer), בנו מולקולת DNA ממרכיביה - נוקליאוטידים. מדובר ב-DNA-משלים (cDNA) ל-RNA הנגיפי. בעזרת אנזים מתאים נבנתה על גבי DNA מלאכותי זה מולקולת ה-RNA של הנגיף (וירוס). מולקולה זו השתכפלה ושימשה תבנית לבניית חלבוני נגיף הפוליו, וכך נוצרו נגיפי פוליו שמקורם בתבנית של מולקולת DNA מלאכותית לחלוטין. התברר כי נגיפים אלה מסוגלים להדביק תאים ולגרום למחלה (2002 Cello, Paul & Wimmer, Science, 9 Aug). 

נגיפי פוליו במיקרוסקופ אלקטרונים סורק
CDC/ J. J. Esposito; F. A. Murphy

נגיפים הם מבנים (או: יצורים) שהם חיים בספק, מאחר שאין להם חילוף חומרים משלהם, וגופם אינו בנוי מתא. מכל מקום, הייתה זו הפעם הראשונה שיצור, ולו ספק-חי, נוצר על פי תבנית מלאכותית, מעשה ידי אדם. 

נגיף הפוליו הולך ומודבר באזורים רבים מכדור הארץ, וכבר ניבאו שיהיה זה הנגיף השני שהודבר כליל מהפלנטה שלנו, לאחר נגיף האבעבועות השחורות. הניסוי של וימר ועמיתיו מוכיח כי מעתה ניתן ליצור באופן מלאכותי - מחומרי גלם ועל פי סדר הנוקליאוטידים שפוענח ונמצא בספרות, ואפילו בושת האינטרנט - נגיפים אלימים. 

מרגע זה התיאור "הוכחד כליל" לגבי נגיף שוב איננו מוחלט. ממילא כבר מדברים על חיסון מחדש מפני נגיף האבעבועות השחורות, מחשש כי שרידי נגיפים שהוחזקו לכאוורה מאחורי סורג ובריח הוברחו לידיהם של יצרני נשק ביולוגי. 

ואולם פיתוח השיטה לייצור מלאכותי של נגיפים מעלה - בצד האימה - גם תקווה. פיתוח נגיפים מלאכותיים שיכולים להדביק תאי אדם, אך שאינם אלימים, יכול לסייע בפיתוח מכשיר יעיל להחדרת גנים תקינים לאנשים הלוקים במחלות תורשתיות עקב גנים פגומים השוכנים בתאי גופם.


פורסם ב"גליליאו" גיליון 53,  ינואר 2003.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה