יום רביעי, 4 ביוני 2003

אבות ה-AIDS - דינה צפרירי

 

מהו מקורו האמיתי של נגיף האיידס? 


מרשם ליצירת ה-HIV, נגיף האיידס: האכל שימפנזה בשני סוגי קופים, המתן מספר שנים ואכול את השימפנזה... עד עתה היה ברור שמקור ה-HIV הוא בנגיף הכשל החיסוני של הסימיאן, SIV, שמקורו כשימפנזה אבל מקור הנגיף של השימפנזה נותר בגדר חידה.

מאחר ששימפנזים צדים וניזונים מקופים קטנים, נעשה מחקר מקיף של קביעת רצף בזנים שונים של הנגיף S1V, זנים שמקורם בקופים שונים. והנה, לאחרונה אופיינו שני זני נגיף חדשים, שמקורם בשני מיני קופים קטנים, ובשניהם נמצאה התאמה חלקית לרצף ה-SIV שבשימפנזה. האחד הוא נגיף שמקורו בקוף מנגאבי אדום-כיפה, והשני מקורו בקוף גונון לבן־אף. 

הפתרון הסביר ביותר, לדבריו של פול שארפ (Sharp) מאוניברסיטת נוטינגהם בבריטניה, הוא שהשימפנזים ניזונו משני קופים אלה והנגיפים שחדרו לתאי השימפנזה עברו תהליכי שיחלוף גנטי (רקומבינציה). בעקבות תהליך השיחלוף נוצר נגיף כל חדש, והוא מקור נגיף האיידס.

לדעת שארפ, זיהוי מקורו של נגיף הכלאיים בשימפנזים מלמד שבטבע יש קפיצות של נגיפים ממין אחד לאחר. כמו כן מאחר ששימפנזים עדיין ניזונים מקופים קטנים, יש לעקוב ולבדוק אם נגיף שעבר שינוי בשימפנזה במעבר ממינים אחרים של קופים מועד להיות אלים יותר ומתאים יותר לעבור הסתגלות לאדם.  


הדבקה בנגיפי HIV
איור: Victor Padilla-Sanchez, PhD - Wikimedia commons

פורסם בגליליאו 59, יולי 2003



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה