יום רביעי, 12 באוגוסט 2009

להתנשק על בטוח - קרן מרון


נשיקות ראשונות, פגישות חשובות וראיונות עבודה הם מצבים מלחיצים כשלעצמם, והדאגה הטורדנית לריח פה חריף עשויה להגביר את הלחץ שבעתיים. מכשיר חדש שפיתחו פרופ׳ מל רוזנברג וד״ר ניר שטרר, מומחים לריח פה בפקולטה לרפואה ע״ש סאקלר באוניברסיטת תל-אביב, יוכל להניח את דעתנו לפחות בעניין זה.

המכשיר, הנקרא OkayToKiss, קל לשימוש. המנשק הפוטנציאלי מורח טיפת רוק על חלון קטן במכשיר וממתין כמה שניות. אם הטיפה נשארת שקופה, אפשר להתנשק בלב שקט. אבל אם הטיפה נצבעת בכחול, מוטב כנראה שישקול שנית את צעדיו (או לפחות יצחצח שיניים לפני כן). המכשיר, שכנראה יהיה מוכן לשיווק בעוד כשנה, הוא בגודל חפיסת מסטיק, ולכן יהיה אפשר לשאתו בדיסקרטיות בתוך כיס או ארנק. 

פעולת המכשיר מבוססת על מחקרים אשר יצאו בחודשים האחרונים ממעבדתו של רוזנברג. עד לאחרונה האמינו מדענים כי רק חיידקים גראם-שליליים גורמים לריח פה חריף. אולם רוזנברג ושטרר מצאו כי גם לחיידקים גראם־חיוביים (הנצבעים בצביעת גראם) תפקיד מרכזי בגרימת ריחות לא נעימים, זאת מכיוון שחיידקים אלה מפיקים אנזימים אשר מסייעים לחיידקים גראם-שליליים לפרק חלבונים לחומרים מסריחים. המכשיר OkayToKiss מכיל קרום ביולוגי (biofilm) אשר בודק אם האנזימים הללו נמצאים בטיפת הרוק הנבדקת. הקרום מפריד בין החיידקים הגראם־חיוביים לגראם־שליליים וצובע בכחול את החיידקים הגראם-חיוביים המייצרים את האנזימים הבעייתיים. 

מקור: אוניברסיטת תל-אביב

ראוי לציין כי רוזנברג ועמיתיו מפתחים גם פתרונות לריח פה חריף ולא רק דרכים לאבחונו. לאחרונה גילו החוקרים כי דווקא קפה, הנתפש אצל רובנו כגורם לריח פה לא נעים, מכיל מרכיבים אשר עוצרים ריבוי חיידקים ובכך מונעים ריחות בלתי רצויים. ל-OkayToKiss וליתר הגילויים פרי מעבדתו של רוזנברג פוטנציאל מעשי עצום. כמו מכשירים לבדיקת רמת האלכוהול בדם, הם יעזרו להבטיח שערב שתחילתו נעימה ומבטיחה לא יסתיים בהתרסקות.


פורסם ב"גליליאו"  132, אוגוסט 2009 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה