יום רביעי, 14 במאי 2014

מערכת ההגנה של הגוף: ידיד או אויב? - רונן אלון.

 

על תפקודה התקין של המערכת החיסונית ועל יכולתה לטפל במחלות


תאי הדם הלבנים, אותם תאים חיסוניים הנלחמים בפולשים ובמחלות, מנווטים את דרכם מתוך זרם הדם לכיוון אתרי דלקת באמצעות ״תמרורי יציאה״ - אותות כימיים המסמנים את מקום המעבר דרך דפנות כלי הדם אל הרקמה המודלקת שמאחוריהם. מחקריו של פרופ׳ רונן אלון חושפים את המנגנונים שבאמצעותם מצליחים התאים החיסוניים להגיע למקום הנכון, בזמן הנכון. 

כך התגלה, בין היתר, כי גם התאים החיסוניים זקוקים לקצת עזרה מידידים: מתברר כי תאי האנדותל, המדפנים את כלי הדם, פועלים כמעין ״סדרנים״ המחביאים אותות כימיים מסוימים במקום שבו רק תאי חיסון ״מאומנים״ יוכלו למצוא אותם. תאי הדם הלבנים זוחלים במהירות על הדופן הפנימית של כלי הדם באמצעות עשרות רגליים קטנות אשר נאחזות בחוזקה בפני השטח של תאי האנדותל, והן גם אלו שמזהות את ״תמרורי היציאה״ אל מחוץ לכלי הדם - אלה הן מולקולות חלבון הקרויות כמוקינים אשר ״מוצגות לראווה״ על דופן תאי האנדותל. אולם חלק מהכמוקינים הנוצרים בתאי האנדותל נשארים חבויים בתוכם. 

פרופ׳ אלון גילה כי כמוקינים אלה מיועדים לקבוצה מסוימת של תאי חיסון הקרויה ״תאים אפקטוריים״. זוהי אחת ה״יחידות המיוחדות״ של מערכת החיסון אשר ״עוברת הכשרה״ בבלוטות הלימפה, ולאחר מכן יוצאת לזהות ולהשמיד מחוללי מחלות בזרם הדם. התאים האפקטוריים מסוגלים להשחיל את הרגליים שלהם אל תוך תאי האנדותל ולחפש ולמצוא את הכמוקינים בתוכם. 

צילום באמצעות מיקרוסקופ  אלקטרונים סורק: תאים אפקטוריים מחדירים רגליים דרך הקרום של תאי האנדותל
מכון ויצמן למדע

לאחר שקיבלו את המסרים הכמוקיניים, חוצים תאי החיסון את דופן כלי הדם לכיוון היעד הסופי. שמירת הכמוקינים בתוך תאי האנדותל מבטיחה הגנה על האותות החיוניים האלה מפני שטיפה בזרם הדם או פירוק על ידי אנזימים שונים, וכן מוודאת שרק תאים אפקטורים שעברו הכשרה אכן יצליחו לקבל את האותות, לחצות את כלי הדם ולהגיע למקום הדלקת. ממצאי המחקר מגלים כי תאי האנדותל ממלאים תפקיד פעיל בהפניית תאי החיסון לכיוון הנכון, אולם כדי לקבוע את הדרך המדויקת שבה הם עושים זאת, יש צורך במחקר נוסף.

תקציר הרצאה במדע על הבר - 2014

פורסם במקור ב"גליליאו" 188, מאי 2014.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה