יום שלישי, 27 במאי 2014

מזון מהונדס גנטית - מיתוסים ומציאות - שי פליישון

 
מדוע מהנדסים גנטית מזון? למי זה מועיל? ולמה קיימת התנגדות כל כך גדולה לנושא?

הנדסה גנטית בחקלאות יכולה לשפר את ערכם התזונתי שלל צמחי מאכל, לתרום לעמידותם בתנאי יובש ומפני התקפות מזיקים ולהגדיל אה כמות היבול בעולם שבו צריכת המזון הולכת וגדלה. בכל זאת קיימת התנגדות רבה לשימוש בה. ״הנדסה גנטית״ היא שמה המוכר של טכנולוגיה המשמשת לשינוי ממוקד של החומר הגנטי (ה-DNA) של אורגניזמים שונים, כמו בעלי חיים, צמחים וחיידקים. הטכנולוגיה מאפשרת העברה של חומר גנטי נבחר, מקטע DNA קצר הקרוי גן, מאורגניזם אחד אל תוך החומר הגנטי של אורגניזם אחר. הנדסה גנטית מיושמת כבר ברפואה ובתעשייה וכן משמשת כשיטת השבחה בחקלאות. בהנדסה גנטית בחקלאות הגן המועבר יכול להגיע מצמחים קרובים שהם בעלי יכולת הפריה עם הצמח המהונדס, או ממינים ביולוגיים רחוקים שאין להם יכולת הפריה עמו. נכון להיום קיימים בעולם 152 זנים של צמחים שהושבחו באמצעות הנדסה גנטית.

צמחים מהונדסים גנטית המיועדים לשמש כמזון עוברים בקרה קפדנית ביותר הכוללת מבחנים רבים. הליך האישור של צמח מהונדס לחקלאות הוא ארבע עד שבע שנים בארצות הברית ועלותו יותר מ־15 מיליון ש״ח (באירופה המצב חמור בהרבה). עם זאת, צמחים שמושבחים באמצעות שיטות הטיפוח האחרות אינם עוברים כל בקרה. מרבית השיטות החלופיות להנדסה גנטית אינן ותיקות ממנה בהרבה, ומעורבים בהן אמצעים ליצירת שוני גנטי גדול מזה הנוצר בהנדסה גנטית (לדוגמה, באמצעות שימוש בקרינה רדיואקטיבית או בכימיקלים הנכנסים לתא ומשנים את רצף ה-DNA) שוני אשר עשוי להגיע עד שינוי של ממש במבנה הכרומוזומים של צמחים ואף  להכפלתם (בשיטה הידועה בשם "הנדסה כרומוזומית").


שזיפים מהונדסים שעמידים לנגיפי Pox
Scott Bauer, USDA ARS 


יש לציין כי כל השיטות הסינתטיות לשינוי ה-DNA שאינן הנדסה גנטית נפוצות ממנה כהרבה. תוצרי ההנדסה הגנטית עברו בדיקות בטיחות במשך 31 השנים שבהן השיטה קיימת בצמחים ותוארו ביותר מ-2.500 מאמרי מחקר שונים. המסקנה הכוללת חדה וברורה, והיא מוסכמת על כל הגופים הבינלאומיים, הממשלתיים והאקדמיים (כולל האירופים): השיטה בטוחה לחלוטין.

מלבד הנדסה גנטית,  בטיחותה של אף שיטת טיפוח אחרת  לא נבדקה מעולם. 


תקציר הרצאה במדע על הבר - 2014


פורסם במקור ב"גליליאו" 188, מאי 2014.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה