יום שלישי, 20 במאי 2014

מהפכת התזונה הבאה: דיאטת חיידקים מותאמת אישית - ערן סגל

 

האוכל שאנו אוכלים משפיע באופן ישיר על המשקל שלנו ועל הסיכון שלנו לחלות במחלות, אך תזונה בריאה לאדם אחד אינה בהכרח בריאה לאחר. אחת הסיבות המרכזיות להבדל קשורה בהרכב אוכלוסיית חיידקי המעי שלנו, שהוא ייחודי לכל אדם ואדם. 

״פרויקט התזונה האישי״, שעורך פרופ׳ ערן סגל עם ד״ר ערן אלינב ממכון ויצמן למדע, הוא מחקר חדשני וראשון מסוגו שבו נבדק הקשר שבין התזונה לבין הרכב חיידקי המעיים, במטרה לזהות את המזונות המתאימים ביותר עבור כל אדם. רמת סוכר גבוהה בדם היא גורם סיכון להשמנה וכן לסיבוכים רפואיים כמו סוכרת, מחלות לב ושבץ. אך בניגוד לדעה הרווחת, העלייה ברמות הסוכר בדם כתגובה לאכילת מאכל מסוים משתנה מאדם לאדם. לאחד עדיפה פסטה על פני לחם לבן, ולאחר - בדיוק ההפך. לכן כדי לשמור על רמות סוכר תקינות בדם יש לגלות מהי התגובה האישית של כל אחד לכל סוג מזון ולתכנן לו תפריט בהתאם. 

DataBase Center for Life Science (DBCLS)

אחד הגורמים העשויים להשפיע על התגובה של כל אדם למזון הוא הרכב חיידקי המעיים שלו. אוכלוסיות החיידקים שבמעי משפיעות על המצב הבריאותי, על המשקל ועל ההרגשה באופן כללי. מחקרים שנעשו במכון ויצמן למדע ובמוסדות נוספים קושרים בין הרכב אוכלוסיית חיידקי המעי של אדם לבין מחלות כמו השמנת יתר קיצונית, סוכרת מבוגרים ועמידות לאינסולין. מחלות אלה מושפעות אמנם גם מגורמי סיכון גנטיים, אך בניגוד למקור הגנטי, הרכב אוכלוסיות החיידקים במעיים ניתן לשינוי אפילו באמצעים פשוטים כמו בחירה נכונה של מזונות. פרויקט התזונה האישית, הנמצא בימים אלה בעיצומו, הוא חלק מהמגמה העכשווית של פיתוח רפואה מותאמת אישית לכל חולה.



תקציר הרצאה במדע על הבר - 2014

פורסם במקור ב"גליליאו" 188, מאי 2014.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה