יום שישי, 8 בדצמבר 2023

התפרצות חדשה של אבעבועות הקוף - רותי גופן

 

בחודש שעבר הודיע ארגון הבריאות העולמי על התפרצות חדשה של אבעבועות הקוף ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו שבאפריקה. עד כה נמנו כ-12,000 מקרי הדבקה ו-581 מקרי תמותה. זו התפרצות גדולה, עם שיעורי תמותה גבוהים יחסית להתפרצות בשנה שעברה.


 נגיפי אבעבועות הקוף
NIAID/WIKIMEDIA COMMONS

ישנם שני ענפים ראשיים של נגיף אבעבועות הקוף: I, ו-II. ההתפרצות בשנה שעברה הייתה של נגיף מענף II, או יותר מדויק מענף הקרוי IIb. נגיף זה עובר מאדם לאדם במגע קרוב וביחסי מין, וגורם לשיעורי תמותה נמוכים. ההתפרצות כעת בקונגו היא של נגיף מענף I, אשר גורם למחלה קטלנית יותר.

נגיפים מענף I מועברים בעיקר ממכרסמים, וגם מאדם לאדם, אך עד לאחרונה לא היה תיעוד של הדבקה בעקבות מגע מיני. הם בדרך כלל גורמים למקרי הדבקה בודדים באזורים כפריים בהם יש מגע קרוב בין אנשים לחיות בר. בהתפרצות הנוכחית תועדו מקרי הדבקה מאדם לאדם ביחסי מין.

החוקרים מנסים להבין כעת האם הנגיף עבר שינוי גנטי שאפשר את ההדבקה ביחסי מין, או שמא תשומת הלב הרבה שמושקעת כעת בניסיון לבלום את ההתפרצות הנוכחית אפשרה לאתר את מקרי ההדבקה במגע מיני. כאמור, צורת הדבקה זו לא הייתה ידועה קודם בנגיפים מענף I.

אנחנו נמשיך לעקוב אחרי ההתפרצות הנוכחית ונעדכן.

מה אתם צריכים לעשות? אם אתם הומואים או ביסקסואלים וטרם השלמתם חיסון של אבעבועות הקוף בשתי מנות זה הזמן לעשות זאת. מהידוע לנו כעת, החיסון יעיל נגד נגיפים מכל הענפים.

ותודה לד"ר נעם לויתן, החכם באדם, על העזרה בכתיבה. 


ד"ר רותי גופן, מומחית ברפואת המשפחה, מנהלת שותפה של המרפאה הגאה של מכבי, מרפאת כיכר הבימה

פורסם בדף הטוויטר של המחברת  - 9 בדצמבר 2023


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה