יום שני, 5 באוגוסט 1996

פרות הים בסכנה - יהודית הרלבן



מגפה מסתורית אחראית למותן של למעלה ממאה פרות ים (manatee) לאורך חופי פלורידה בחודש האחרון. מספר זה, בנוסף למוות כתוצאה מהתנגשות עם סירות מנוע ומסיבות אחרות, מביא את מספר פרות הים שמתו עד כה השנה לכ־200, יותר מבכל השנה החולפת. כל מקרי המוות שנמצאו עד כה הם של זכרים שמשקלם טוב, מצבם הגופני נראה תקין ובקיבתם מזון. מבדיקות שלאחר המוות נמצא שכולם מתו מדלקת ריאות, ללא כל סיבה מתקבלת על הדעת.


 אפשרות אחת, לדעת המדענים החוקרים את המקרה, היא נגיף לא מוכר, והשנייה - תופעת ״הגאות האדומה״. הגאות האדומה הוא כינוי הניתן לפריחה פתאומית וזמנית של אצות, מקצתן רעילות, הגורמות לתמותה בקרב בעלי החיים והדגים בים. בחודשים אלה נראית לאורך חופי פלורידה ה״גאות אדומה״, שגרמה כבר למותם של דגים, קורמורנים וצבים. אם אכן מדובר בהרעלה בגלל פריחת האצות, אפשר היה לצפות למצוא פרות ים (זכרים ונקבות) גם במצב חולי ולא רק במצב של תמותה, אך לא כך הוא. 

פרת הים ההודית נמצאת בסכנת הכחדה ובשנה שעברה נספרו מול חופי פלורידה מקום חיותם העיקרי רק כ־2,600 מהן, וכעת נעשה מאמץ גדול בכדי לפתור את התעלומה בתקווה שניתן יהיה עדיין ליישם את התוצאות ולמנוע הכחדתן של חיות אלה.


פורסם ב"גליליאו" 17, יולי/אוגוסט 1996

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה