יום שלישי, 30 בנובמבר 2004

האם מקור מחלות פריונים באדם מבעלי חיים? - איתן ישראלי

 

מחלות ספגת המוח מופיעות בבעלי חיים בצורות שונות ואף באדם, כאשר מחלת קרויצפלד יעקב היא המוכרת ביותר. בשנים האחרונות תוגבר קצב מחקר מחלות אלה, וביחוד הודגש הקשר האפשרי בין מחלת הפרה המשוגעת למחלת קרויצפלד יעקב ־ הואריאנט החדש. 


פרה חולה במחלת הפרה המשוגעת - סימן אופייני, חוסר יכולת לעמוד.
המקור: משרד החקלאות של ארצות הברית - מוויקיפדיה

סוזט פריולה (Priola, אין קשר לשמה...), מומחית למחלות פריונים ממכוני הבריאות הלאומיים בארה׳׳ב, מעלה את הבעיה של מציאת קשר בין מחלות פריונים באדם ובחיה. ממצאים בעיקר מהשנתיים האחרונות, מציגים "זנים״ חדשים של מחלת הפרה המשוגעת המופיעים במקומות שונים בעולם, ומתאפיינים בגודל החלבון הפריונ׳ הפתולוגי, רמת הגליקולזילציה שלו, קונפורמציה, וכן שוני בתסמיני המחלה, כגון הופעת פלאקים במוח. זן "חדש" אחד נקרא BASE באשר המילה "עמילואידוטי" הוספה לשם הידוע של מחלת הבקר - BSE. 

על סמך הדימיון בין המאפיינים של פריון הפרה המשוגעת "הקלסי" לזה של חולי הואריאנט החדש של קרויצפלד יעקב, הוצע שיכול להיות קשר בין שתי המחלות וגורמן הוא פריון זהה. הממצאים האחרונים מצביעים שגם מקרי קרויצפלד יעקב ספורדיים מסוימים וגם הואריאנט החדש, דומים במבנה הפריונים שלהם זה לזה. דבר זה אף הוא יכול להצביע על מוצא משותף למחלות אלה באדם ובבקר. עם זאת, מדגישים החוקרים, שלא ניתן להסיק מסקנות חד משמעיות על מקור המחלה באדם מחיות, על סמך מבנה מולקולות הפריון בלבד. 

המאמר מ-363:201; Lancet

מחדשות ISM גליון 40, נובמבר 2004

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה