יום חמישי, 11 בנובמבר 2004

מילת גברים וסיכון להדבקה באיידס - איתן ישראלי

 

במאמר בעיתון Lancet, ניסו ריינולדס (Reynolds) וחב׳ לבדוק קשר בין מילת גברים וסיכון להדבקה
ב-AIDS. המחקר נערך בפונה שבהודו, והשתתפו בו 2298 גברים, שביקרו במרפאות למחלות המועברות במגע מיני, וביניהם כאלה שביקרו בתי בושת וקיימו יחסי מין עם עובדת מין ללא הגנה פיסית. 


מילת מבוגרים - בשושלת השישית במצרים  (2350-2000 B.C)
המקור

במאמר זה מצאו החוקרים הפחתה של הסיכון בפקטור של 0.15 אצל גברים נימולים לעומת לא נימולים. לעומת זאת, לא נמצא הבדל בסיכון ללקות בעגבת, זיבה או הרפס מטיפוס 2 בין שני סוגי הגברים. 

מאמר זה זכה לשלוש תגובות ביקורתיות מרחבי העולם, שתיים מאוסטרליה ואחת מארה״ב. הביקורות התרכזו בניתוח הסטטיסטי של התוצאות, במדגם הבלתי דומה של גברים משני הסוגים, בנוכחות הקטנה של גברים מוסלמים בלתי נימולים (שלושה בלבד), בהשפעת המרכיב הדתי שיכול לערפל מסקנות אם לא נלקח בחשבון ותוקן ועוד. המבקרים מזכירים את דו׳׳ח קוקרן, שקבע שלא ניתן למצוא קשר בין שני המשתנים הנ״ל. 

המחברים ענו בתשובה שהם עומדים מאחורי המסקנות שלהם, ושהניתוח הסטטיסטי לקח בחשבון את גדלי המדגמים, ושעצם העובדה שלא נמצא קשר בין המשתנים בסיכון להדבקה ממחלות מין אחרות פרט לאיידס, מדבר בעד נכונות המסקנות ושולל את השאלה של ערפול על רקע דת. הם אמנם מסכימים שאין להשליך ממסקנותיהם על אוכלוסיות אחרות, אך טוענים שאין בכך כדי לפגום בממצאיהם.

המאמר מ-(1039: 363) Lancet

מחדשות ISM גליון 40, נובמבר 2004

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה